Amerykańska stocznia montuje wieżę radarową na lotniskowcu [WIDEO]
Należąca do amerykańskiego koncernu Huntington Ingalls Industries stocznia Newport News Shipbuilding ukończyła już 25 proc. prac w ramach remontu głównego, jaki przechodzi lotniskowiec atomowy US Navy USS George Washington.
Ten etap prac zwieńczył montaż wieży radarowej na pokładzie lotniskowca. Operację można zobaczyć na filmie, który znajduje się poniżej.
Lotniskowiec USS George Washington to szósty okręt klasy Nimitz, który został odstawiony do stoczni w celu przeprowadzenia remontu głównego. Jest to również pierwszy okręt tego typu, który otrzymał nową wieżę radarową.
Remont główny lotniskowca rozpoczął się w sierpniu ubiegłego roku. Kontrakt zawarty w tej sprawie obejmuje m.in. wymianę paliwa w reaktorach jądrowych, modernizację 2 300 pomieszczeń dla załogi i obsługi okrętu, wymianę lub rewitalizację 600 różnych zbiorników oraz wielu systemów okrętowych. Remont ma zakończyć się pod koniec 2021 roku.
Zobacz też: Stocznia Szczecińska tworzy hub przemysłowy i podąża za globalnym trendem.
W sumie amerykańska marynarka wojenna ma 10 lotniskowców klasy Nimitz. Pierwszy z nich wszedł do służby w maju 1975 roku, a ostatni – USS George H.W. Bush – w styczniu 2009 roku. Jednostka USS George Washington została zbudowana przez stocznię Newport News Shipbuilding i weszła do służby w amerykańskiej marynarce wojennej w lipcu 1992 roku.
Lotniskowiec USS George Washington mierzy 333 m długości oraz 40,8 m szerokości. Jego wyporność to 104 tys. ton. Załogę okrętową stanowi 3 200 oficerów i marynarzy, a personel lotniczy to 2 480 ludzi. Okręt może przenosić 80 samolotów różnego typu.
Podpis: tz
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.
Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










