Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Położenie Polski nad Morzem Bałtyckim sprawia, że nasz kraj ma duży potencjał społeczny i gospodarczy. Potencjał ten nie był dotychczas w pełni wykorzystywany, szczególnie w zakresie przemysłu stoczniowego.
Teraz ma się to zmienić za sprawą projektu odbudowy gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz działaniom wynikającym ze Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i reindustrializacji kraju. Szczególną rolę w tym procesie odegra Fundusz Rozwoju Spółek. To jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, nadzorowana przez ministra gospodarki morskiej. To właśnie ten podmiot będzie odgrywał rolę wyspecjalizowanego wehikułu finansowego w zakresie konsolidacji przemysłu stoczniowego.
FRS powstał w sierpniu 2016 r., zaś jego baza majątkowa została zwiększona w wyniku połączenia z 10 spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz dokonane w 2017 r. dokapitalizowanie. Celem powołania spółki było wsparcie działań restrukturyzacyjnych i finansowych dla spółek Skarbu Państwa, które tego wymagały. Jesienią 2017 roku nadzór właścicielski przeniesiono z ówczesnego Ministerstwa Rozwoju do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jednocześnie określono nowe kierunki zadań, jakie stanęły przed FRS, a mianowicie szeroko rozumiane wsparcie sektora gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Głównym zadaniem spółki jest wsparcie finansowe na zasadach rynkowych oraz nadzór właścicielski nad wybranymi spółkami stoczniowymi – zwłaszcza tymi, które realizują kluczowe zadania związane z przygotowaniem koncepcyjnym i budową pierwszego promu typu RO-PAX w ramach programu Batory.
Zobacz też: Odbudujemy polskie wybrzeże. Rozmowa z ministrem Markiem Gróbarczykiem.
W czerwcu 2018 r., podczas Inauguracji 6. edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie, postawiono pierwszy krok na drodze do konsolidacji polskiego przemysłu stoczniowego – podpisano list intencyjny w sprawie przejęcia akcji Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia oraz udziałów Szczecińskiego Parku Przemysłowego od jednostek podległych Ministerstwu Obrony Narodowej do FRS, a więc jednostki podległej Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. FRS posiada duże kompetencje, bazujące na doświadczeniu swoich pracowników zdobytym w sektorze bankowym i prawnym, a ta wiedza będzie niezbędna w procesie podnoszenia efektywności działania stoczni.
Spółka, w zakresie władztwa korporacyjnego nad przejmowanymi podmiotami stoczniowymi, widzi potrzebę profesjonalizacji nadzoru właścicielskiego i budowy ich trwałej wartości. Dlatego po przejęciu nadzoru właścicielskiego, FRS będzie podejmował działania ściśle związane z założeniami strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, a realizowanej w ramach programu Batory. Efektem działań FRS ma być ustabilizowanie kondycji finansowej szczecińskich stoczni i znaczące podniesienie efektywności ich działania, tak aby były w pełni zdolne – pod względem operacyjnym, organizacyjnym i finansowym – do jak najszybszego wybudowania pierwszego promu i przejścia od prowadzonych aktualnie prac projektowych do etapu wykonawczego.
Zobacz też: Stocznia Gdańsk: legenda polskiego przemysłu wraca do gry.
Będzie się to odbywało przez daleko idące wsparcie w ramach własnych zasobów, jak również pomoc w pozyskiwaniu finansowania. Co istotne, finansowy udział FRS w realizacji przedsięwzięć w tym zakresie w pełni opierać się będzie na zasadach rynkowych, komercyjnych oraz przy wykluczeniu wszelkich elementów, które mogłyby skutkować uznaniem działań spółki za niedozwoloną pomoc publiczną.
W praktyce, w odniesieniu do procesu alokacji aktywów stoczniowych, będzie to system komunikacji celów i oczekiwań, jakie powinny być stawiane członkom rad nadzorczych i zarządom podległych spółek. Usprawni to i ureguluje m.in. dwustronny przepływ informacji o ryzykach i istotnych zdarzeniach wpływających na działalność spółek pomiędzy FRS a organem nadzoru w spółkach. W zakresie finansowania dłużnego, spółka zaproponuje instrumenty wspierające płynność finansową przedsiębiorstw, procesy restrukturyzacji oraz długoterminowe projekty inwestycyjne. Oferta finansowania obrotowego pozwala na pozyskanie środków służących finansowaniu bieżących zobowiązań przedsiębiorstwa, realizacji kontraktów i zamówień lub spłaty zadłużenia wobec innych banków.
Realizacja przez MSR Gryfia i SPP programu Batory, jak również podniesienie efektywności działania obydwu spółek oraz zapewnienie stabilnej sytuacji finansowej, stanowić będą priorytet działań FRS jako przyszłego właściciela. Zgodnie z założeniami, przejęcie nadzoru nastąpi jeszcze w tym roku.
Podpis: Anna Molędowska
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.
Copyright © by Gremi Media S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część jak i całość utworów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem – bez pisemnej zgody Gremi Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media S.A. lub autorów jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Materiał pochodzi z dodatku do dziennika Rzeczpospolita z 22 października 2018 roku, przygotowanego przez redakcję Portalu Stoczniowego pod patronatem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
