Griffin Group z ofertą sprzętu morskiego na kieleckim MSPO

Już jutro zaczyna się kolejna edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, podczas którego swoją ofertę zaprezentują najwięksi producenci sprzętu i uzbrojenia z całego świata. Swoje propozycje dla sił zbrojnych i służb mundurowych pokaże także Griffin Group Defence.
Będzie to już 26. edycja zbrojeniowych targów w Kielcach. Jak zapowiadają organizatorzy, będzie to edycja szczególna, a jej tematem przewodnim będzie 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.
Targi Kielce, które organizują Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, podały, że w tym roku szykuje się kolejny rekord. W tym roku ze swoją ofertą do stolicy województwa świętokrzyskiego przyjadą 624 firmy. Oprócz polskich producentów sprzętu i uzbrojenia, zaprezentują się wystawcy z 31 krajów.
MSPO honorowym patronatem objął prezydent Andrzej Duda, a strategicznym partnerem po raz kolejny jest Polska Grupa Zbrojeniowa, która podczas targów pokaże swoją szeroką ofertę. W Kielcach zobaczymy m.in. legendarne transportery opancerzone Rosomak, samobieżne moździerze Rak, potężne armatohaubice samobieżne Krab oraz kilkaset innych produktów.
Zobacz też: Centrum Techniki Morskiej obiera kurs na Kielce.
Tradycyjnie już, Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego nie może się odbyć bez ekspozycji sprzętu i uzbrojenia morskiego. W tej dziedzinie obok stoczni kontrolowanych przez PGZ czy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni zaprezentują się także spółki prywatne. Wśród nich znajdziemy także firmę Griffin Group Defence, która pokaże interesującą ofertę produktów morskich. Będzie je można zobaczyć w Hali E Targów Kielce, na stoisku oznaczonym numerem 27.
Griffin Group Defence podczas MSPO pokaże m.in. NATO Submarine Rescue System, czyli NATO-wski System Ratownictwa Podwodnego. To mobilny i skonteneryzowany system ratowania oraz udzielania pomocy załogom uszkodzonych okrętów podwodnych. Operatorem systemu jest brytyjska firm James Fisher Defence (JFD), a sam sprzęt od 2008 roku znajduje się na wyposażeniu marynarki wojennej.

System ten jest dostosowany do przerzutu droga powietrzną w dowolne miejsca na świecie. W jego skład wchodzą: autonomiczny ratowniczy pojazd podwodny, zdalnie sterowany interwencyjny pojazd podwodny, urządzenie do wodowania i podnoszenia pojazdu podwodnego z wody na pokład oraz skonteneryzowany zespół komór dekompresyjnych, który umożliwia transport poszkodowanych na okręt, jak również z okrętu do systemu komór leczniczych na lądzie.
Spółka James Fisher Defence, jako producent systemu, z upoważnienia brytyjskiego resortu obrony oraz w imieniu uczestników programu NSRS (czyli Norwegii, Francji i Wielkiej Brytanii) odpowiada za utrzymanie systemu w pełnej gotowości do działania w każdym regionie świata.
Zobacz też: Piotr Woźniak, szef PGNiG: dzięki LNG dywersyfikujemy kierunki dostaw.
Warto podkreślić, że najnowsza, trzecia generacja systemu umożliwia szybsze przejście do akcji ratunkowej na uszkodzonym okręcie podwodnych, a tym samym zwiększa jej skuteczność. Jako pierwsza na świecie tę wersję systemu wdraża marynarka wojenna Indii. Co więcej, na rozwiązaniach wykorzystanych w systemie będzie bazował polski system ratowania załóg okrętów podwodnych, który obecnie we współpracy ze spółką James Fisher Defence jest realizowany w ramach projektu Ratownik.

Griffin Group Defence podczas tej edycji MSPO pokaże także pojazd nawodno-podwodny Seal Carrier. To sprzęt do zespołowego transportu 6-8 nurków wraz z ekwipunkiem. Pojazd ten jest wykorzystywany szczególnie do wsparcia podwodnych działań specjalnych. Sprzęt umożliwia szybkie i skryte przemieszczanie nurków pod wodą, w półzanurzeniu oraz w wynurzeniu. Pojazd Seal Carrier jest uzbrojony oraz wyposażony w elektronikę i sprzęt ratunkowy.

Podczas MSPO na stoisku Griffin Group Defence zobaczymy także pojazd do transportu podwodnego nurków sił specjalnych Torpedo Seal. To sprzęt przeznaczony do skrytego transportu podwodnego nurków o zasięgu 10 mil morskich. Pojazd umożliwia np. prowadzenie rozpoznania, dostarczanie ładunków wybuchowych oraz patrolowanie portów. Hydrodynamiczny kształt kadłuba, cichy napęd oraz przestrzeń dla dwóch nurków z wyposażeniem pozwala na ich bezpieczny i cichy przerzut w rejon wykonania zadania. Cechą charakterystyczną pojazdu Torpedo Seal jest możliwość przerzutu w rejon misji na okręcie podwodnym, na którym może być on przenoszony w specjalnych wielofunkcyjnych komorach uzbrojenia.

Zobacz też: Cammell Laird buduje łańcuch kooperantów do projektu fregaty Type 31
Inną technologią morską, którą podczas MSPO w Kielcach pokaże Griffin Group Defence będzie system IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines). To wspólne rozwiązanie niemieckiego koncernu thyssenkrupp Marine Systems oraz spółki Diehl Defence, zaprojektowane jako system samoobrony okrętu podwodnego przed bezpośrednim zagrożeniem ze strony powietrznych środków zwalczania okrętów podwodnych, przede wszystkim śmigłowców.

IDAS może być wykorzystywany także do obezwładniania wybranych systemów pokładowych oraz stanowisk dowodzenia okrętów nawodnych, jak również wybranych celów brzegowych. System ten jest oferowany w Polsce wraz z projektem okrętu podwodnego 212CD. Po wykryciu śmigłowca zwalczającego okręty podwodne lub okrętu nawodnego przez systemy pokładowe okrętu podwodnego jego dowódca może podjąć decyzję o użyciu systemu IDAS i wystrzeleniu rakiety w kierunku śmigłowca lub wrogiej jednostki nawodnej.
Podpis: tz
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.
Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










