HMAS Sydney – niszczyciel rakietowy dla Royal Australian Navy zwodowany

19 maja br. w stoczni ASC w Osborne odbyła się uroczystość wodowania niszczyciela rakietowego HMAS Sydney, trzeciego i jednocześnie ostatniego przedstawiciela typu Hobart budowanego przez globalne konsorcjum na zamówienie australijskiej marynarki wojennej.
Budowa okrętu rozpoczęła się w 2015 roku, a według planów wprowadzenie do służby ma mieć miejsce w drugiej połowie 2019 r. Cała seria ma zastąpić (już wycofywane) fregaty rakietowe typu Adelaide (Oliver Hazard Perry) w zapewnieniu parasola przeciwlotniczego i przeciwrakietowego dla australijskich (i sojuszniczych) sił morskich. Co ciekawe, pomimo oparciu o sprawdzony projekt hiszpańskich fregat typu Alvaro de Bazan, w czasie budowy prototypu odnotowano problemy, które zaowocowały opóźnieniami w realizacji programu.
Obecnie hiszpański koncern Navantia stara się zainteresować Australijczyków zmodernizowanym projektem typu Alvaro de Bazan w programie wyboru następcy dla fregat typu ANZAC. Projekt zakłada zamówienie dziewięciu nowych jednostek, a o zamówienie ubiegają się Hiszpanie, Włosi (FREMM) oraz Brytyjczycy (Typ 26).
Źródło: zbiam.pl

Kolejne rosyjskie ataki na infrastrukturę portową w Odessie i Izmaił

Święta Bożego Narodzenia dla Ukrainy, w szczególności dla miast portowych nad Morzem Czarnym, upłynęły w cieniu trwającej wojny i kolejnych rosyjskich uderzeń. W czasie gdy kraj zmaga się z zimą i kryzysem energetycznym, rosyjskie ataki ponownie objęły infrastrukturę portową, w tym obiekty w Odessie.
W artykule
Według strony ukraińskiej, a także informacji podawanych przez niektóre media zachodnie, w nocy z 25 na 26 grudnia 2025 r. w trakcie ostatniego ataku użyto 99 bezzałogowych statków powietrznych oraz jednego pocisku balistycznego. Ukraińska obrona powietrzna miała zestrzelić lub zakłócić działanie 73 dronów, jednak 26 z nich uderzyło w 16 lokalizacji na terytorium tego kraju.
Uszkodzone statki i infrastruktura portowa
W wyniku ostrzału w porcie w Odessie uszkodzone zostały budynki administracyjne, elewatory zbożowe, magazyny oraz urządzenia portowe. Potwierdzono również uszkodzenie statku handlowego zarejestrowanego pod banderą Palau oraz barki należącej do słowackich podmiotów.
Barka Majestic, jak poinformowały władze Słowacji, została trafiona już podczas wcześniejszego ataku i obecnie nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Na jej pokładzie nie znajdowali się obywatele Słowacji.
Strona ukraińska podała, że podczas ostatniej fali ataków nikt nie odniósł obrażeń. Dzień wcześniej w wyniku rosyjskich uderzeń zginęła jedna osoba, a dwie zostały ranne.
Ataki również poza Odessą
Oprócz Odessy odnotowano także uderzenia w rejonie Izmaiłu, gdzie również doszło do uszkodzeń infrastruktury portowej. Kolejny atak z użyciem drona miał miejsce w obwodzie mikołajowskim. Trafiony został terminal portowy, a uszkodzeniu uległa jednostka pływająca zarejestrowana pod banderą Liberii.
Ukraińskie władze podkreślają, że Rosja nasiliła działania przeciwko portom po zapowiedziach odcięcia Ukrainy od wód Morza Czarnego. Według Kijowa celem ataków jest systematyczne niszczenie infrastruktury energetycznej i cywilnej, co w warunkach zimowych prowadzi do przerw w dostawach prądu, wody oraz ogrzewania.
Uderzenie w logistykę i gospodarkę
Ukraińscy urzędnicy wskazują, że rosyjskie działania koncentrują się obecnie na sparaliżowaniu logistyki morskiej poprzez ataki na porty. Taki kierunek działań ma bezpośrednio uderzać w gospodarkę tego kraju oraz bezpieczeństwo żywnościowe, w tym eksport produktów rolnych.
Trwają prace nad przywróceniem funkcjonowania uszkodzonej infrastruktury. Pracownicy portowi prowadzą ocenę skali zniszczeń i przygotowują obiekty do dalszych działań.
Informacje o skali zniszczeń potwierdził wicepremier Ukrainy Oleksij Kułeba na Telegramie, wskazując na uszkodzenia infrastruktury portowej, elewatorów zbożowych oraz statków pod obcymi banderami w wyniku nocnych ataków bezzałogowych.










