Poseł Michał Jach o modernizacji marynarki wojennej

Poseł Prawa i Sprawiedliwości i przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej w czwartek na antenie Programu Pierwszego Polskiego Radia mówił o modernizacji technicznej polskiej floty wojennej, m.in. o projekcie zakupu australijskich fregat rakietowych typu Adelaide.
Poseł Michał Jach, zapytany o projekt zakupu dwóch australijskich fregat, powiedział, że okręty typu Adelaide „co prawda mają po dwadzieścia kilka lat”, ale w 2008 roku jednostki te przeszły kapitalny remont i zostały wyposażone w najnowocześniejsze systemy obrony rakietowej. Przewodniczący SKON podkreślił, że są to „bardzo nowoczesne” fregaty rakietowe „na obecnym poziomie technologicznym”.
– Jeśli się to powiedzie, będzie to niesamowite wzmocnienie polskiej marynarki wojennej, ale i polskich sił zbrojnych – powiedział Michał Jach na antenie Polskiego Radia.
Zobacz też: Michał Jach: powinniśmy mieć fregaty, wkrótce poznamy plan modernizacji marynarki [WYWIAD]
Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej mówił także o programie zakupu okrętów podwodnych nowego typu dla marynarki wojennej. Podkreślił, że jest to jeden z głównym priorytetów modernizacyjnych dla resortu obrony.
– Pan minister Mariusz Błaszczak jest zdeterminowany, żeby szybko podjąć decyzję o wyborze dostawcy tych okrętów podwodnych – powiedział Michał Jach i dodał, że szef resortu obrony chce również szybko podpisać kontrakt oraz rozpocząć prace. – To jest dosyć skomplikowana sprawa, ale cieszy mnie, że pan minister właśnie tak rozumie marynarkę wojenną i jej ważne zadanie w systemie naszego strategicznego bezpieczeństwa, co jeszcze kilka lat temu nie było takie oczywiste – dodał.
Źródło: PR24
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










