Budowa USS Delawere została powierzona w ramach większego kontraktu z grudnia 2008 roku stoczni Huntington Ingalls Industries leżącej w Newport News. Okręt powstaje we współpracy z dywizją Electric Boat, będącej częścią General Dynamics. To dziewiąta jednostka typu Virginia wyprodukowana w tej stoczni. Jej budowa rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku i szacuje się, że pracowało przy niej około 10 tys. ludzi.
[powiazane1]
Chrzest jednostki odbył się jeszcze w hali produkcyjnej w październiku tego roku. Grudniowa procedura wodowania polegała na wyprowadzeniu okrętu z hali i wprowadzeniu go do suchego doku pływajacego, który potem został zanurzony, a okręt wyszedł z niego na wody rzeki James. Następnie Delawere został przemieszczony w pobliże pirsu, przy którym nastąpi jego ostateczne wyposażanie, testowanie, a także szkolenie i certyfikacja załogi. Do służby jednostka ma wejść w roku 2019.
Delaware jest ostatnią jednostką należącą do typu Virginia bloku III. Kolejnych 10 jednostek będzie należało do jeszcze nowocześniejszego bloku IV. Po ich wybudowaniu liczba oddanych do służby Virginii wzrośnie z 18 do 28, ale to i tak niewiele, ponieważ szacuje się, że US Navy może przyjąć łącznie nawet 66 okrętów tego typu. Będą to, oczywiście, kolejne wersje rozwojowe.
[powiazane2]
Okręty typu Virginia powstały jako tańsza alternatywa okrętów typu Sea Wolf, których powstało jedynie trzy i które uznano za zbyt drogie po zakończeniu zimnej wojny. Wypierają 7 800 ton i dysponują napędem atomowym. Są to okręty uderzeniowe, dysponujące czterema 533 mm wyrzutniami torpedowymi z zapasem 37 torped i pocisków, a także 12 wyrzutniami pocisków manewrujących BGM-109 Tomahawk. Służą do projekcji siły na świecie, w tym przewożenia grup sił specjalnych, ale przede wszystkim do zwalczania na- i podwodnych okrętów przeciwnika. Pierwszy okręt typu Virginia (USS Virginia) wszedł do służby w 2004 roku.
Podpis: ms