System NSRS jest wspólnie użytkowany przez Wielką Brytanię, Norwegię i Francję i składa się z trzech elementów: zdalnie sterowanego pojazdu interwencyjnego (IROV), podwodnego pojazdu ratowniczego (SRV) oraz systemu transferu ciśnieniowego (TUP). Całość NSRS znajduje się w bazie morskiej Clyde.
Szybki czas reakcji ma zasadnicze znaczenie dla ratowania życia, a system jest przygotowany do transportu w dowolne miejsce na świecie w ciągu 72 godzin. Zdolność ta jest trudna do opanowania i dlatego ważne jest, aby prowadzić częste ćwiczenia właśnie w zakresie szybkości reakcji.
[powiazane1]
Coroczne ćwiczenie MESSEVEX skupia wszystkie państwa partnerskie w celu przetestowania wydajności systemu oraz zapewnia personelowi operacyjnemu, medycznemu, nurkom i operatorom sprzętu podwodnego możliwość spotkania się i wymiany wiedzy oraz doświadczeń w celu zwiększenia ich wspólnych zdolności i skuteczności.
– Po raz pierwszy uczestniczę w ćwiczeniach o tej skali i jest to dobre doświadczenie, trening z przedstawicielami odmiennych nacji jest doskonałym sposobem dzielenia się wiedzą i uczenia się z doświadczeń innych. Nie mogę się doczekać zaangażowania w podobne ćwiczenia w przyszłości – powiedział Thomas Maître z francuskiej marynarki wojennej.
[powiazane2]
Oprócz uczestników z państw partnerskich w ćwiczeniach wzięli udział – jako obserwatorzy – również oficerowie medyczni US Navy. Ich obecność jest cenna, ponieważ Stany Zjednoczone mają swoje własne systemy ratownictwa podwodnego i istnieje wzajemne porozumienie stanowiące, iż każdy system ratunkowy zapewni wsparcie drugiej stronie, jeśli zajdzie taka potrzeba.
– System ratownictwa podwodnego NATO jest wyjątkowym, trójnarodowym przedsięwzięciem o znacznym potencjale. Jest dla mnie wielką przyjemnością pełnienie roli oficera operacyjnego w tym wiodącym w świecie systemie ratownictwa – stwierdził komandor Chris Baldwin.
Podpis: km