Wielka Brytania kupuje okręty wsparcia logistycznego dla marynarki wojennej

Brytyjski resort obrony rozpisał przetarg na zakup dwóch okrętów wsparcia logistycznego floty dla Royal Fleet Auxiliary z opcją na zamówienie trzeciego. Zamówienie może być warte miliard funtów.

Przetarg stanowi konsekwencję tez zawartych w brytyjskim strategicznym przeglądzie obronnym z 2015 r. W dokumencie tym resort obrony Zjednoczonego Królestwa wyraził zapotrzebowanie na trzy okręty wsparcia logistycznego. Rozpisany przetarg stanowi jednak pewną modyfikację zapisów strategicznego przeglądu, ponieważ ministerstwo ogłosiło, że postępowanie dotyczy zakupu dwóch jednostek z możliwością zakupu trzeciej w ramach prawa opcji.

Według wymagań przetargowych okręty będą mieć pojemność ładunkową do 7 tys. m3 oraz pływać z prędkością marszową wynoszącą 18 węzłów. Okręty muszą mają być zdolne do transportu dużych ilości ładunków o łącznej masie do 5 ton. Przy takim obciążeniu okręty powinny być w stanie utrzymywać prędkość 12 węzłów.

Brytyjski resort obrony wymaga również od potencjalnych dostawców okrętów, by jednostki były zdolne do tankowania na morzu oraz do prowadzenia operacji morskich na całym świecie.

Okręty zaopatrzeniowe będą używane przez Royal Fleet Auxiliary. To formacja, której zadaniem jest zapewnienie wsparcia logistycznego dla jednostek Royal Navy. Rola okrętów wsparcia logistycznego polega na dowożeniu do jednostek nawodnych wykonujących operacje bojowe np. amunicji, żywności oraz innych towarów.

Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, brytyjskie związki zawodowe oraz laburzyści domagają się, żeby rząd skierował zamówienie na produkcję okrętów wsparcia logistycznego do brytyjskich stoczni. Zamówienie może być warte nawet 1 mld funtów.

Podpis: TZ

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.