Intermarine i Leonardo z kontraktem na niszczyciele min

Intermarine i Leonardo utworzyły konsorcjum, aby wspólnie zrealizować kontrakt na dostawę nowej generacji niszczycieli min dla włoskiej Marina Militare. W ramach programu New Generation Minehunters/Coastal (NGM/C) zostanie dostarczonych pięć niszczycieli min wraz z kompleksowym wsparciem logistycznym, za łączną kwotę 1,6 miliarda euro.

Budowa nowoczesnych niszczycieli min i ich strategiczne znaczenie

Intermarine przejmie lwią część kontraktu (1,165 mld euro, co stanowi 73% wartości transakcji), natomiast Leonardo zajmie się dostawą systemów uzbrojenia. Intermarine będzie odpowiadać za projektowanie i budowę okrętów, natomiast Leonardo za integrację systemów uzbrojenia, w tym sonarów do wykrywania min oraz systemów dowodzenia i kontroli wielodomenowej, umożliwiających wykorzystanie bezzałogowych pojazdów podwodnych i nawodnych.

Okręty zostaną zbudowane w stoczni Intermarine, znajdującej się w mieście Sarzana w regionie La Spezia. To przedsięwzięcie znacząco wpłynie na lokalne zatrudnienie, prowadząc do istotnego wzrostu liczby pracowników firmy. System uzbrojenia, który dostarczy Leonardo, będzie obejmować odporny na cyberataki system dowodzenia i zarządzania walką SADOC 4, zaawansowany radar oraz czujniki elektrooptyczne. Nowy sonar szerokopasmowy, wyposażony w zaawansowane zdolności wykrywania i klasyfikacji min, a także zintegrowaną wielokanałową łączność o wysokiej przepustowości, zapewni najwyższy poziom interoperacyjności i efektywności operacyjnej dzięki integracji z pasmem komunikacyjnym i łączem danych.

Nowe niszczyciele min będą wyposażone w najnowsze technologie, które zapewnią im znacznie większe bezpieczeństwo i skuteczność niż ich poprzednikom. Kadłuby tych okrętów będą odporne na wstrząsy wywołane podwodnymi eksplozjami i będą charakteryzować się niską sygnaturą magnetoakustyczną. Ponadto, nowoczesne technologie produkcyjne i materiały wykorzystane przy ich budowie zagwarantują wysoką niezawodność i trwałość.

Program NGM/C ma na celu wypełnienie luki w zdolnościach i wzmocnienie Narodowego Komponentu Obrony Przeciwminowej w obliczu rosnących napięć międzynarodowych oraz zagrożeń w obszarze morskim. W ramach programu zostaną zastosowane zaawansowane systemy hydrolokacyjne oraz bezzałogowe pojazdy podwodne, przeznaczone do wykrywania i niszczenia min. Włoski rząd zatwierdził realizację programu, biorąc pod uwagę eskalację geopolityczną, zarówno na szczeblu globalnym, jak i regionalnym, szczególnie w rejonach Morza Śródziemnego, Morza Czarnego, Morza Czerwonego, Zatoki Perskiej i Bałtyku, czego doświadczono w ostatnich konfliktach w tych strategicznie ważnych obszarach.

Niszczyciele min będą prowadzić operacje poszukiwawczo-rozpoznawcze, nadzorować dno morskie, chroniąc infrastrukturę krytyczną na morzu, taką jak rurociągi przesyłowe ropy i gazu oraz kabli światłowodowych.

Dynamiczny rozwój rynku niszczycieli min w Europie

Rynek niszczycieli min na Starym Kontynencie dynamicznie się rozwija. W lipcu tego roku belgijsko-holenderski program rMCM przyspieszył dzięki rozpoczęciu prób morskich prototypowej jednostki Oostende, o czym pisaliśmy na naszym portalu. Docelowo flota ta będzie składać się z 12 jednostek dla belgijskiego Marinecomponent i holenderskiej Koninklijke Marine, o podobnych specyfikacjach i odporności porównywalnych do tych, które będą budowane przez Intermarine i Leonardo.

Warto również wspomnieć o niszczycielach min projektu 258 (Kormoran II) dla Marynarki Wojennej RP, których budowa obejmuje sześć jednostek realizowanych w latach 2013-2027 przez stocznię Remontowa Shipbuilding. Projekt ten jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą wspomniana stocznia z Gdańska, PGZ Stocznia Wojenna oraz OBR Centrum Techniki Morskiej, dostarczając nowoczesne okręty dla 3. Flotylli Okrętów w Gdyni oraz 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. 

Włoski program NGM/C wyraźnie ilustruje, jak kluczowe stają się nowoczesne technologie w utrzymaniu bezpieczeństwa morskiego. Jednocześnie podkreśla strategiczne znaczenie międzynarodowej współpracy w branży zbrojeniowej, szczególnie w zakresie usuwania i niszczenia niebezpieczeństw z dna morskiego, takich jak miny.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna