Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Włoska Marina Militare poszukuje OSV do nadzoru podwodnego

Włoska Dyrekcja Uzbrojenia Marynarki Wojennej (NAVARM) rozpoczęła procedurę pozyskania z drugiej ręki jednostki typu Offshore Supply Vessel (OSV). Po adaptacji do roli okrętu oceanograficznego – Unità Polivalente per la Sorveglianza della Dimensione Subacquea (UPSDS) – jednostka ma zasilić flotę Marina Militare najpóźniej do końca lutego 2026 roku.

Okręt-matka UPSDS dla systemów bezzałogowych

Jak podaje portal Naval News, zgodnie z ogłoszeniem NAVARM z połowy lipca, głównym zadaniem UPSDS będzie prowadzenie operacji z użyciem pojazdów podwodnych i nawodnych – zarówno autonomicznych, jak i zdalnie sterowanych. Jednostka ma pełnić rolę okrętu-matki, umożliwiającego wykorzystanie systemów bezzałogowych do monitorowania podwodnej infrastruktury krytycznej oraz do działań w rejonach wymagających szczególnego nadzoru.

Włoski projekt przypomina rozwiązanie zastosowane przez Royal Navy, która w 2023 roku wprowadziła do służby jednostkę RFA Proteus. O tamtym programie szczegółowo pisaliśmy wcześniej na naszym portalu (link do tekstu).

Wymagania techniczne okrętu Offshore Supply Vessel

NAVARM precyzyjnie określiła parametry, jakie powinien spełniać przyszły okręt oceanograficzny UPSDS. Jednostka ma mieć długość całkowitą od 75 do 110 metrów, szerokość 18–22 metry i zanurzenie nieprzekraczające 7 metrów. Wymagany jest obszerny pokład roboczy o powierzchni minimum 560 m², zdolny do przyjmowania ładunków o wadze do 5 ton na metr kwadratowy oraz o łącznej masie co najmniej 500 ton.

Czytaj więcej: Przemysł okrętowy – moonpool na statkach i okrętach

Jednostka musi być wyposażona w dźwig zdolny do podnoszenia ładunków o masie 40 ton przy wysięgu 10 metrów, z liną roboczą o długości 500 metrów oraz systemem kompensacji przechyłów. Na pokładzie powinno znaleźć się co najmniej 60 miejsc dla załogi. Wymagany zasięg to 4000 Mm przy prędkości marszowej 11 węzłów, a prędkość maksymalna ma tę wartość przekraczać.

Okręt powinien być jednostką relatywnie nową – zbudowaną po 2015 roku – z klasą pozycjonowania dynamicznego DP2 oraz zintegrowanym układem napędowo-energetycznym (IFEP). Dodatkowo wymagane jest posiadanie klasyfikacji w jednym z towarzystw zrzeszonych w IACS.

Dodatkowe atuty

Poza wymaganiami podstawowymi, NAVARM wskazała także rozwiązania, które mogą być traktowane jako dodatkowe atuty. Najważniejszym z nich jest obecność moonpoola – pionowej studni przechodzącej od pokładu głównego aż do dna kadłuba – lub możliwość jego późniejszej instalacji. Moonpool pozwala na opuszczanie i podnoszenie sprzętu bezpośrednio przez dno statku, co znacznie ułatwia pracę w trudnych warunkach morskich.

Tego typu rozwiązanie nie jest obce również na polskim podwórku. Przykładem może być wielozadaniowy statek Zodiak II należący do Urzędu Morskiego w Gdyni, na którym zamontowano wielowiązkową sondę hydrograficzną do pomiarów podwodnych. Z kolei na jednostce Sylur, eksploatowanej przez Lotos Petrobaltic, moonpool wykorzystywany jest podczas wierceń i badań geotechnicznych.

Czytaj też: Fincantieri zbuduje nowy okręt oceonagraficzny

Wśród pozostałych udogodnień wymienia się drugi dźwig, lądowisko dla śmigłowca oraz wyposażenie przeznaczone do wsparcia nurków i obsługi pojazdów ROV.

Dodatkowo wysoko oceniona zostanie gotowość dostawcy do przeprowadzenia modyfikacji w ramach przewidzianego budżetu, a także możliwość wcześniejszego zaokrętowania personelu Marina Militare przed formalnym wcieleniem jednostki do służby.

Fincantieri naturalnym kandydatem

Jednym z kluczowych założeń programu jest dostosowanie cywilnego statku do wymagań marynarki wojennej i przekształcenie go w wyspecjalizowaną jednostkę wielozadaniową.

W dokumentach podkreślono, że dostawca musi posiadać dokumentację techniczną okrętu lub autoryzację producenta na wprowadzanie zmian zgodnych z oryginalnym projektem. Prace stoczniowe mają być wykonane we Włoszech.

Czytaj również: Unia Europejska sfinansuje budowę trzech nowych okrętów hydrograficznych

NAVARM podkreśla, że koncern Fincantieri ma doświadczenie, zaplecze projektowe i potencjał produkcyjny, co czyni go naturalnym kandydatem do realizacji programu.

Nowy kierunek w działaniach podwodnych

Będzie to pierwszy w historii włoskiej marynarki okręt przeznaczony do prowadzenia operacji podwodnych z wykorzystaniem systemów bezzałogowych. Dla Marina Militare oznacza to wyraźne poszerzenie zdolności w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej, prowadzenia rozpoznania oraz zabezpieczania działań w akwenach szczególnie wrażliwych.

Decyzja o sięgnięciu po jednostkę z rynku wtórnego pokazuje, że Włosi – podobnie jak Brytyjczycy – wybierają szybkie i stosunkowo tanie rozwiązanie, pozwalające w krótkim czasie wprowadzić nowe zdolności w domenie podwodnej. Ten kierunek może stać się przykładem także dla innych marynarek sojuszniczych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • 400. dostawa LNG do Świnoujścia – kolejny dowód rosnącej suwerenności energetycznej Polski

    400. dostawa LNG do Świnoujścia – kolejny dowód rosnącej suwerenności energetycznej Polski

    16 listopada do gazoportu w Świnoujściu dotarł 400. ładunek LNG. To wyraźny sygnał, że strategia dywersyfikacji kierunków importu gazu działa skutecznie i realnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne państwa. Tym razem rozładowano 160 tys. m³ LNG, co po regazyfikacji daje 96 mln m³ gazu wprowadzonych do krajowej sieci.

    Rosnącą niezależność energetyczna Polski

    Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, podkreślił, że każda obsłużona dostawa potwierdza stabilność systemu i rosnącą niezależność Polski. Jego zdaniem rozwój infrastruktury gazowej – w tym rozbudowa terminalu LNG – umacnia pozycję naszego kraju w regionie.

    Z kolei prezes GAZ-SYSTEM, Sławomir Hinc, zaznaczył, że 400 przyjętych ładunków świadczy o trwałej zdolności Polski do sprowadzania surowca z różnych rynków świata. Wskazał również na kluczowe inwestycje: powstający w Zatoce Gdańskiej pływający terminal FSRU, rozbudowę krajowej sieci przesyłowej oraz prace nad certyfikacją bioLNG.

    Jubileuszowa dostawa zbiega się z podniesieniem mocy regazyfikacyjnych terminalu do 8,3 mld m³ rocznie, co odpowiada połowie krajowego zapotrzebowania na ten surowiec. Polska dzięki tej infrastrukturze zapewnia stabilność dostaw dla własnych odbiorców i umacnia pozycję jednego z głównych punktów energetycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. 400 obsłużonych jednostek potwierdza, że portfel dostawców stale się poszerza, co ma kluczowe znaczenie dla budowy krajowego hubu gazowego.