Włoski niszczyciel Caio Duilio ponownie w porcie MW w Gdyni

W czwartek, miało miejsce kolejne wejście włoskiego niszczyciela rakietowego typu Horizon – Caio Duilio do portu Marynarki Wojennej w Gdyni. Dzięki niemu zdolność obronna Polski na obszarze Bałtyku i całej Polski została znacząco wzmocniona.

Przybycie tej imponującej jednostki stanowi istotny krok w zapewnieniu bezpieczeństwa naszego kraju (nie tylko wybrzeża) przed potencjalnymi agresywnymi działaniami. Dzięki potężnemu uzbrojeniu oraz nowoczesnym systemom obronnym zainstalowanym na tym okręcie, jednostka ta może skutecznie zwalczać potencjalne jak i rzeczywiste zagrożenia i zapewnić dzięki temu bezpieczeństwo Polski.

Przybycie tej jednostki to istotne wsparcie dla polskiej marynarki wojennej i stanowi potwierdzenie naszej roli w NATO. Niszczyciel o imponujących parametrach technicznych wpłynął do gdyńskiego portu około godziny 8:00, a jego obecność wzbudziła duże zainteresowanie. Caio Duilio, o długości 153 metrów i szerokości 20,3 metra, jest wyposażony w system rakietowy PAAMS z 48 pionowymi wyrzutniami pocisków przeciwlotniczych Aster 15/Aster 30.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/waznosc-modernizacji-marynarki-wojennej-w-polsce/

Posiadają one zasięg zwalczania celów wynoszący odpowiednio 30 i 120 kilometrów. Okręt jest wyposażony również w osiem wyrzutni pocisków przeciwokrętowych Otomat, armaty kalibru 25 i 76 mm oraz wyrzutnie torped. Dzięki prędkości osiągającej 29 węzłów (ok. 54 km/h), niszczyciel jest bardzo dynamiczny w działaniu.

Okręt posiada lądowisko i hangar dla śmigłowca. Znacznie zwiększa to jego wszechstronność i zdolności operacyjne. Caio Duilio, którego załoga liczy około 230 osób, dołączył do służby we włoskiej marynarce wojennej 22 września 2011 roku. Jego nazwa pochodzi od rzymskiego dowódcy z okresu wojny punickiej, który w 260 roku p.n.e. odniósł spektakularne zwycięstwo w bitwie morskiej pod Mylae. Po przybyciu do polskiego portu wojennego Caio Duilio stał się istotnym elementem naszej obrony od strony Bałtyku.

Autor: Marcin Szywała

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.