Wodowanie fregaty Kimon typu FDI

4 października, w stoczni Naval Group w Lorient, miało miejsce uroczyste wodowanie pierwszej fregaty typu FDI HN, która wkrótce dołączy do greckiej floty jako Kimon.

Wzmocnienie greckiej floty dzięki wodowaniu Kimon

HN Kimon, reprezentujący awangardę technologii morskiej, jest rezultatem ścisłej współpracy pomiędzy Francją a Grecją. Umowę o jego budowie podpisali 24 marca 2020 roku: dyrektor Generalnej Dyrekcji Inwestycji Obronnych i Uzbrojenia, wadm. w st. spocz. Aristidis Aleksopulos oraz prezes i dyrektor generalny Naval Group, Pierre Éric Pommellet. Przewiduje ona dostawę trzech fregat typu FDI z opcją zakupu czwartej jednostki. Stępkę Kimona ustawiono w krytym suchym doku w stoczni Naval Group w Lorient 21 października 2022 roku, gdzie również odbyło się jej wodowanie. Pierwszy rejs testowy jest planowany na przyszły rok, a wejście do służby greckiej marynarki wojennej ma nastąpić w 2025 roku.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/46015-2/

HN Kimon: Nowoczesność i technologia na morzu

Głównym atutem fregaty FDI HN jest jej uzbrojenie na które składają się 32 pociski przeciwlotnicze MBDA Aster, osiem pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block, rakietowy system obrony bezpośredniej RAM oraz 76 mm armata Super Rapido od firmy Leonardo. Istotnym elementem są również torpedy MU90 Impact od Naval Group. Tych torped można używać przeciwko okrętom podwodnym zarówno na wodach przybrzeżnych bądź na wodach otwartych. Dzięki specjalnie zaprojektowanej głowicy kumulacyjnej, torpedy MU90 są zdolne do przebijania nawet grubych kadłubów dwukadłubowych okrętów podwodnych w rosyjskich okrętach podwodnych. Co więcej, fregata jest wyposażona w nowoczesny system przeciwtorpedowy CANTO od Naval Group, który zapewnia dodatkową ochronę przed zagrożeniami torpedowymi.

Technologiczny majstersztyk: HN Kimon

Okręt HN Kimon jest nie tylko zaawansowaną jednostką, ale także symbolem nowoczesności, funkcjonalności i wszechstronności. Wyposażony w zintegrowany maszt, który łączy wszystkie zasadnicze czujniki, umożliwiający stały, niezakłócony dozór 360°. Dodatkowo, ta fregata została zaprojektowana od samego początku tak, by posiadać dwa centra danych. W nich przechowywane są prawie wszystkie aplikacje okrętu.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/wodowanie-fregaty-patrolowej-ruggiero-di-lauria/

Specyfikacje techniczne fregaty FDI HN prezentują się następująco: jej wyporność wynosi 4500 ton, ma długość około 122 metrów, szerokość 18 metrów oraz jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 27 węzłów. Dodatkowo, okręt jest przystosowany do przenoszenia śmigłowca o masie startowej do 10 ton oraz bezzałogowego statku powietrznego typu VTOL (UAV).

Współpraca francusko-grecka: Budowanie stabilności

Współpraca między Francją a Grecją ma kluczowe znaczenie w obliczu globalnych wyzwań. Zapewniając jedność i dążąc do nowoczesnej obrony morskiej, oba kraje stawiają czoła rosnącym napięciom politycznym i wojskowym w regionie.

Autor: Marcin Szywała

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.