4 października, w stoczni Naval Group w Lorient, miało miejsce uroczyste wodowanie pierwszej fregaty typu FDI HN, która wkrótce dołączy do greckiej floty jako Kimon.
Wzmocnienie greckiej floty dzięki wodowaniu Kimon
HN Kimon, reprezentujący awangardę technologii morskiej, jest rezultatem ścisłej współpracy pomiędzy Francją a Grecją. Umowę o jego budowie podpisali 24 marca 2020 roku: dyrektor Generalnej Dyrekcji Inwestycji Obronnych i Uzbrojenia, wadm. w st. spocz. Aristidis Aleksopulos oraz prezes i dyrektor generalny Naval Group, Pierre Éric Pommellet. Przewiduje ona dostawę trzech fregat typu FDI z opcją zakupu czwartej jednostki. Stępkę Kimona ustawiono w krytym suchym doku w stoczni Naval Group w Lorient 21 października 2022 roku, gdzie również odbyło się jej wodowanie. Pierwszy rejs testowy jest planowany na przyszły rok, a wejście do służby greckiej marynarki wojennej ma nastąpić w 2025 roku.
Głównym atutem fregaty FDI HN jest jej uzbrojenie na które składają się 32 pociski przeciwlotnicze MBDA Aster, osiem pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block, rakietowy system obrony bezpośredniej RAM oraz 76 mm armata Super Rapido od firmy Leonardo. Istotnym elementem są również torpedy MU90 Impact od Naval Group. Tych torped można używać przeciwko okrętom podwodnym zarówno na wodach przybrzeżnych bądź na wodach otwartych. Dzięki specjalnie zaprojektowanej głowicy kumulacyjnej, torpedy MU90 są zdolne do przebijania nawet grubych kadłubów dwukadłubowych okrętów podwodnych w rosyjskich okrętach podwodnych. Co więcej, fregata jest wyposażona w nowoczesny system przeciwtorpedowy CANTO od Naval Group, który zapewnia dodatkową ochronę przed zagrożeniami torpedowymi.
Technologiczny majstersztyk: HN Kimon
Okręt HN Kimon jest nie tylko zaawansowaną jednostką, ale także symbolem nowoczesności, funkcjonalności i wszechstronności. Wyposażony w zintegrowany maszt, który łączy wszystkie zasadnicze czujniki, umożliwiający stały, niezakłócony dozór 360°. Dodatkowo, ta fregata została zaprojektowana od samego początku tak, by posiadać dwa centra danych. W nich przechowywane są prawie wszystkie aplikacje okrętu.
Specyfikacje techniczne fregaty FDI HN prezentują się następująco: jej wyporność wynosi 4500 ton, ma długość około 122 metrów, szerokość 18 metrów oraz jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 27 węzłów. Dodatkowo, okręt jest przystosowany do przenoszenia śmigłowca o masie startowej do 10 ton oraz bezzałogowego statku powietrznego typu VTOL (UAV).
Współpraca między Francją a Grecją ma kluczowe znaczenie w obliczu globalnych wyzwań. Zapewniając jedność i dążąc do nowoczesnej obrony morskiej, oba kraje stawiają czoła rosnącym napięciom politycznym i wojskowym w regionie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.