Wodowanie i chrzest przyszłego ORP Jaskółka

Dzisiaj, 26 czerwca, w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczysta ceremonia wodowania i chrztu przyszłego niszczyciela min ORP Jaskółka (604). Jest to czwarty okręt typu Kormoran II, zaprojektowany do poszukiwania i neutralizacji min morskich na wodach Bałtyku i Morza Północnego.

Wśród zgromadzonych na ceremonii byli Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, który poinformował, że dowodzenie siłami zbrojnymi przechodzi reformę i wkrótce Marynarka Wojenna RP będzie mogła składać meldunki Dowódcy Marynarki Wojennej. Obecny był również prezes stoczni Remontowa, Dariusz Jaguszewski, który w rozmowie z PAP podkreślił: „To już nie jest tylko niszczyciel min, ale jednostka wielozadaniowa o bardzo szerokim spektrum działania”.

„Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię Jaskółka” – tymi słowami matka chrzestna jednostki, Pani Małgorzata Zdonek, żona byłego dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża kontradmirała Krzysztofa Zdonka, oficjalnie ochrzciła najnowszy niszczyciel min Marynarki Wojennej RP.

Ceremonia ta stanowi kolejny ważny krok w realizacji programu modernizacji polskiej Marynarki Wojennej, który rozpoczął się od cięcia blach 28 marca 2023 roku. Wodowanie ORP Jaskółka podkreśla sukces konsorcjum stoczniowego, w skład którego wchodzą PGZ Stocznia Wojenna, Remontowa Shipbuilding oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.

Jest to również dowód na to, że budowa okrętów wojennych oraz modernizacja Marynarki Wojennej RP może być kontynuowana pomimo podziałów politycznych w naszym kraju. Liczymy na to, że będzie to doskonały przykład dla polityków przy realizacji programu MIECZNIK.

Niszczyciele min typu Kormoran II charakteryzują się zaawansowaną technologią i nowoczesnym wyposażeniem, w tym systemami hydrolokacyjnymi oraz bezzałogowymi pojazdami podwodnymi do wykrywania i niszczenia min. Kadłub okrętu, podzielony na dziewięć przedziałów wodoszczelnych, zapewnia wysoką odporność na uszkodzenia. Napęd jednostki stanowią dwa silniki MTU, które napędzają pędniki cykloidalne Voith Turbo, zapewniając zarówno napęd, jak i precyzyjne sterowanie okrętem.

Okręty Kormoran II wyposażone są także w nowoczesny system uzbrojenia do samoobrony, w tym armatę morską AM-35 oraz zdalnie sterowane pojazdy podwodne do niszczenia min. ORP Jaskółka, wraz z innymi jednostkami, wzmocni zdolności Marynarki Wojennej RP w zakresie operacji przeciwminowych, stanowiąc istotne wsparcie dla NATO​. Jednostka ta, została zbudowana ze stali amagnetycznej, co stanowi wyjątkowe rozwiązanie technologiczne w polskim okrętownictwie.

Budowa i wodowanie kolejnych okrętów tego typu to ważny krok w kierunku modernizacji technicznej polskich sił morskich i zwiększenia ich zdolności operacyjnych. Nowe niszczyciele min, wspierane przez zmodernizowane trałowce, zapewnią Polsce nowoczesne i efektywne siły przeciwminowe.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.