Wodowanie kolejnej jednostki PILECKI dla Chipolbroku

17 grudnia miało miejsce wodowanie trzeciej z serii czterech jednostek budowanych dla Chipolbroku w chińskiej stoczni Chengxi Shipyard Co. Ltd. – statku o numerze CX0698, który będzie nosił nazwę m/v PILECKI – na cześć rotmistrza kawalerii Wojska Polskiego Witolda Pileckiego.

W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele armatora i stoczni oraz dwóch towarzystw klasyfikacyjnych DnV i PRS, które wspólnie nadzorują budowę statku. PRS reprezentował kierownik Placówki PRS Szanghaj, pan Paweł Dworzycki oraz inspektor Placówki pan JinSheng Chen biorący bezpośredni udział w nadzorze nad budową.

M/v Pilecki to jednostka heavy-lift multi-purpose o nośności 62 tys. DWT, która będzie mogła przewozić, poza ładunkami masowymi i drobnicą, także ładunki nietypowe, ciężkie i ponadgabarytowe, wymagające indywidualnego zaplanowania do transportu. Nadzór nad budową ze strony Polskiego Rejestru Statków prowadzą inspektorzy Placówki PRS w Szanghaju we współpracy z pracownikami Centrali w Gdańsku.

Wodowanie, czyli wprowadzenie statku na wodę,  kończy kolejny etap budowy jednostki. Teraz pozostaje jej wykończenie i odpowiednie wyposażenie. Oddanie statku Chipolbrokowi przewidziane jest w połowie lutego przyszłego roku.

Źródło: PRS

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.