Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wznowienie ruchu przy Śluzie Południowej

W ramach realizowanego kontraktu trwa przebudowa infrastruktury czynnej Śluzy Południowej w Gdańsku, oraz realizowane są prace remontowe komory Śluzy Północnej i budynku dawnej maszynowni, pod nadzorem konserwatorskim.

Prace przy Śluzie Południowej przebiegają dwuetapowo. W pierwszym etapie wykonano roboty związane z kompleksowym remontem komory śluzy, maszynowni wraz z instalacjami, automatyką i sterowaniem oraz mechanizmami w zakresie niezbędnym do planowanego wznowienia ruchu żeglugi przez stopień wodny od 01.06.2020r. Prace rozpoczęto w październiku 2019 r., a ich początek wiązał się z wygrodzeniem, za pomocą zamknięć remontowych, przestrzeni komory śluzy i odcięcie w maksymalnym stopniu dopływu wody od strony Wisły, na stanowisku górnym oraz Martwej Wisły, na stanowisku dolnym.

Po wykonaniu tej operacji zainstalowano w komorze śluzy pompy odwadniające. W czasie 168 godzin usunięto wodę, zgodnie z zaprojektowaną procedurą statycznego obniżania poziomu wody, pomiędzy zamknięciami remontowymi. Z komory śluzy usunięto około 15 tys. m3 wody. Realizacja prac w komorze trwała blisko 5 miesięcy. W tym czasie usunięto dodatkowe 100 tys. m3 wody pochodzącej z przecieków przez ściany komory oraz gniazda szandorowe.

Podczas prac przeprowadzonych do tej pory przy śluzie Południowej wykonano  szereg robót mających na celu wzmocnienie i uszczelnienie konstrukcji żelbetowych oraz odnowienie powłok antykorozyjnych elementów stalowych komory oraz wrót. W tym celu wykorzystano około 15 tys. dm3 materiałów do iniekcji betonu, 150 ton zapraw specjalnych typu PCC oraz 7.5 tys. dm3 farb.

Ponadto przeprowadzono kompleksowy remont i przebudowę budynków czterech maszynowni zlokalizowanych po obu stronach peronów śluzy, dostosowując je do obecnych wymogów technicznych. Prawdziwym wyzwaniem okazał się remont konstrukcji wrót, którego zaplanowanie, w wyniku szczątkowej dokumentacji technicznej, było możliwe dopiero po odwodnieniu komory i wykonaniu kompleksowej inwentaryzacji.

Koniecznym okazała się regeneracja siłowników, układu hydraulicznego, kół jezdnych zasuw kanałów obiegowych oraz agregatów hydraulicznych, które zostały docelowo połączone z nowym układem automatycznego sterowania i zasilania i. Sprawdzenie poprawności wykonania powyższych prac odbyło się w połowie kwietnia 2020 r., a pierwsze próbne śluzowanie jednostki pływającej zakończyło się powodzeniem w dniu 28.04.2020 r. Obecnie, w związku z planowanym uruchomieniem śluzy,  trwa oczekiwanie na wydanie decyzji o możliwości wznowienia użytkowania obiektu, tym samym dalsza realizacja prac na stopniu wodnym będzie się odbywać przy ruchu jednostek pływających.

Wznowienie ruchu przy Śluzie Południowej / Portal Stoczniowy

Obecnie wykonano prace związane ze stanem surowym nowoprojektowanych budynków na terenie stopnia wodnego, trwa budowa  infrastruktury wewnętrznej, sieci i instalacji. Z jednostek pływających prowadzone są roboty kafarowe związane z pogrążaniem blisko 100 pali stalowych stanowiących oparcie dla stalowej konstrukcji pomostu ważącego około 100 ton, przy którym docelowo ma cumować osiem lodołamaczy. Trwają prace  przy przebudowie ubezpieczeń brzegowych o łącznej długości 1,75 km w awanportach Śluzy Południowej oraz rozpoczęto prace na wodzie związane z remontem stalowych konstrukcji kierownic. Z początkiem kwietnia tego roku rozpoczęto prace przy remoncie historycznej maszynowni.

Drugi etap prac na stopniu wodnym Przegalina obejmuje modernizację obiektu w zakresie zaplecza technicznego zespołu funkcjonowania śluzy, bazy cumowania lodołamaczy, przebudowę infrastruktury wewnętrznej stopnia wodnego wraz z nowym układem drogowym oraz remont części obiektów wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych tj. komory śluzy Północnej wraz z układem zasilania wrót oraz budynek historycznej maszynowni. Ponadto remont budynku historycznej siedziby nadzoru wodnego będzie prowadzony pod nadzorem konserwatorskim.

Stopień wodny Przegalina jest świadectwem minionych czasów i jest jednym z ciekawszych historycznie  obiektów hydrotechnicznych na Pomorzu. Na połowę maja planowane jest wykonanie wygrodzenia komory Śluzy Północnej, odcięcie dopływu wody od strony awanportu dolnego łączącego śluzę z Martwą Wisłą, a następnie kontrolowane obniżenie zwierciadła wody wewnątrz komory. Ponieważ od poprzednio prowadzonych prac konserwatorskich w obiekcie oraz opracowania projektu przez Zamawiającego i uzyskania pozwolenia na budowę minęło wiele lat, konieczna będzie ocena obecnego stanu technicznego  po jego odwodnieniu, która określi dalsze kierunki prac. Będzie ona przeprowadzona wspólnie z konserwatorem zabytków. Wyzwaniem stojącym przed STRABAG jest wykonanie remontu i uruchomienie systemu zasilania i napędu wrót Śluzy Północnej, który został zaprojektowany w oparciu o napęd wodny i jest jedynym tego rodzaju obiektem w Polsce.

Źródło: Strabag

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis