Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Australijski węgiel nadal cieszy się rosnącą popularnością wśród chińskich nabywców, co prowadzi do wzrostu presji na krajowe ceny. Nowe dostawy tego surowca osiągnęły najwyższy poziom od momentu wstrzymania importu przez Chiny jesienią 2020 roku.
Odwołanie nieoficjalnego zakazu importu australijskiego węgla przez Chiny, o czym informowaliśmy na Portalu Stoczniowym w artykule z 13 marca tego roku, stanowi dobrą wiadomość dla australijskich eksporterów tego surowca. Decyzja ta została ogłoszona w pierwszych miesiącach tego roku, gdzie porty i urzędy celne otrzymały instrukcje dotyczące zezwolenia na import australijskiego węgla.
Jak wynika z danych celnych Chin, import australijskiego węgla, głównie węgla energetycznego dla elektrowni, wzrósł w kwietniu o 75% w porównaniu z poprzednim miesiącem, osiągając poziom 3,89 miliona ton. Oznacza to, że udział Australii w imporcie tego surowca wyniósł 10%, prawie dwukrotnie więcej niż w marcu. Warto zaznaczyć, że w listopadzie 2021 roku zarejestrowano większy wolumen australijskiego węgla, jednak były to dostawy, które utknęły na skutek wcześniejszego zakazu i podlegały długotrwałej procedurze odprawy celnej, która trwała nawet rok.
Warto również wspomnieć, że w tym samym czasie rosyjski eksport węgla do Chin spadł z rekordowego poziomu osiągniętego w marcu, podobnie jak dostawy ropy naftowej. Dostawy rosyjskiego gazu również zmniejszyły się w porównaniu z poprzednim miesiącem. Obecnie, gdy rosyjscy przywódcy przebywają w Szanghaju, podejmowane są działania mające na celu wzmocnienie roli Moskwy jako strategicznego partnera i dostawcy towarów dla Chin.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nabycie-udzialow-stoczni-nauta-przez-pgz/
Całkowity import węgla do Chin nieznacznie spadł w kwietniu do 40,68 miliona ton, choć nadal był to trzeci najwyższy wynik w historii. Jednak wzrost dostaw tego surowca wyniósł 89% w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto zauważyć, że cena referencyjna w porcie Qinhuangdao spadła do najniższego poziomu od początku ubiegłego roku ze względu na zwiększony import w okresie sezonu letniego.
Odwilż w stosunkach między Australią a Chinami, która została zainicjowana odwołaniem nieoficjalnego zakazu importu australijskiego węgla, stanowi pozytywny sygnał dla australijskich eksporterów innych towarów. Jak informowaliśmy wcześniej na Portalu Stoczniowym, takie produkty jak homary, wołowina, jęczmień i wino były dotknięte szeregiem ograniczeń handlowych. Teraz można oczekiwać poprawy sytuacji dla tych branż, co stanowi ważny impuls dla australijskiego eksportu.
Źródło: Bloomberg/MD


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.