Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Australijski węgiel nadal cieszy się rosnącą popularnością wśród chińskich nabywców, co prowadzi do wzrostu presji na krajowe ceny. Nowe dostawy tego surowca osiągnęły najwyższy poziom od momentu wstrzymania importu przez Chiny jesienią 2020 roku.
Odwołanie nieoficjalnego zakazu importu australijskiego węgla przez Chiny, o czym informowaliśmy na Portalu Stoczniowym w artykule z 13 marca tego roku, stanowi dobrą wiadomość dla australijskich eksporterów tego surowca. Decyzja ta została ogłoszona w pierwszych miesiącach tego roku, gdzie porty i urzędy celne otrzymały instrukcje dotyczące zezwolenia na import australijskiego węgla.
Jak wynika z danych celnych Chin, import australijskiego węgla, głównie węgla energetycznego dla elektrowni, wzrósł w kwietniu o 75% w porównaniu z poprzednim miesiącem, osiągając poziom 3,89 miliona ton. Oznacza to, że udział Australii w imporcie tego surowca wyniósł 10%, prawie dwukrotnie więcej niż w marcu. Warto zaznaczyć, że w listopadzie 2021 roku zarejestrowano większy wolumen australijskiego węgla, jednak były to dostawy, które utknęły na skutek wcześniejszego zakazu i podlegały długotrwałej procedurze odprawy celnej, która trwała nawet rok.
Warto również wspomnieć, że w tym samym czasie rosyjski eksport węgla do Chin spadł z rekordowego poziomu osiągniętego w marcu, podobnie jak dostawy ropy naftowej. Dostawy rosyjskiego gazu również zmniejszyły się w porównaniu z poprzednim miesiącem. Obecnie, gdy rosyjscy przywódcy przebywają w Szanghaju, podejmowane są działania mające na celu wzmocnienie roli Moskwy jako strategicznego partnera i dostawcy towarów dla Chin.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nabycie-udzialow-stoczni-nauta-przez-pgz/
Całkowity import węgla do Chin nieznacznie spadł w kwietniu do 40,68 miliona ton, choć nadal był to trzeci najwyższy wynik w historii. Jednak wzrost dostaw tego surowca wyniósł 89% w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto zauważyć, że cena referencyjna w porcie Qinhuangdao spadła do najniższego poziomu od początku ubiegłego roku ze względu na zwiększony import w okresie sezonu letniego.
Odwilż w stosunkach między Australią a Chinami, która została zainicjowana odwołaniem nieoficjalnego zakazu importu australijskiego węgla, stanowi pozytywny sygnał dla australijskich eksporterów innych towarów. Jak informowaliśmy wcześniej na Portalu Stoczniowym, takie produkty jak homary, wołowina, jęczmień i wino były dotknięte szeregiem ograniczeń handlowych. Teraz można oczekiwać poprawy sytuacji dla tych branż, co stanowi ważny impuls dla australijskiego eksportu.
Źródło: Bloomberg/MD


W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM