Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Na Politechnice Gdańskiej 5 grudnia odbyło się XIV posiedzenie Konwentu Morskiego – organu doradczego powołanego w 2016 r. przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W spotkaniu uczestniczył premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
Głównym tematem konwentu było bezpieczeństwo morskie Polski i zwiększenie zdolności obronnych Marynarki Wojennej.
Cieszę się, że mogę ponownie gościć na Konwencie Morskim na Politechnice Gdańskiej i po raz kolejny podkreślić nasze zobowiązanie do kontynuacji szeroko rozumianej polityki morskiej. Polskie morze to nie jest tylko kwestia rozwoju gospodarki, ale także suwerenności Rzeczpospolitej, która może być tym mocniejsza, im bardziej polski przemysł morski i stoczniowy rozwija się, wzmacnia i dąży do innowacyjności.
Mateusz Morawiecki, premier RP
Przemysł morski potrzebuje wielu różnorodnych kompetencji, profesjonalnego doradztwa, a także wsparcia ze strony nauki i nowych technologii, by można było realizować kolejne nowe inwestycje przemysłowe i infrastrukturalne. To w tym celu został powołany Konwent Morski, który bardzo dobrze te potrzeby realizuje.
Mateusz Morawiecki, premier RP
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/aktualny-stan-budowy-nowego-promu-dla-pzb-s-a/
Po wystąpieniu Premiera RP, odbyło się wręczenie statuetki Alegorii Nauki kapitanowi Zbigniewowi Sulatyckiemu, przewodniczącemu Konwentu Morskiego. Alegorię wręczał prof. Krzysztof Wilde, rektor PG.
Panie Kapitanie, nauka idzie w kierunku morza, również dzięki Panu, dlatego z przyjemnością wręczam Panu tę statuetkę.
prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdąńskiej
Gospodarka morska musi być jednym z głównych filarów gospodarki narodowej. Wiele inwestycji już zostało poczynionych, a szczególnie napawa mnie dumą, że w polskiej stoczni budujemy teraz okręty wojenne „Kormorany – polskie okręty przeznaczone dla polskiego wojska. To co niedawno wydawało się niemożliwe, jest teraz realizowane.
Zbigniew Sulatycki, kpt. ż. w.

W kolejnej części spotkania odbyły się eksperckie prezentacje. Wiceadmirał Krzysztof Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, przedstawił nowe zdolności Marynarki Wojennej w dynamicznie zmieniającym się środowisku bezpieczeństwa państwa; wiceadmirał Jarosław Ziemiański opowiedział o zdolnościach Marynarki Wojennej w zakresie zabezpieczenia infrastruktury krytycznej.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/najnowsze-informacje-o-polskim-programie-budowy-fregat-miecznik/
Prof. Krzysztof Wilde, rektor PG przybliżył edukacyjne i naukowe działania Politechniki Gdańskiej na rzecz rozwoju gospodarki morskiej oraz dotychczasową współpracę i możliwości PG w zakresie usług i dostaw dla Marynarki Wojennej. W ostatniej prelekcji adm. prof. Tomasz Szubrycht, komendant rektor Akademii Marynarki Wojennej omówił koncepcję wykorzystania innowacyjnych technologii dla wsparcia działań MW.
Kolejna część Konwentu rozpoczęła się odczytaniem przez wojewodę Dariusza Drelicha listu Marszałek Sejmu Elżbiety Witek, skierowanego do uczestników konwentu.
Liczę, że udział w czternastym już Konwencie poświęconym wyjątkowo istotnym i aktualnym zagadnieniom będzie dla Państwa źródłem kolejnych inspirujących idei. Jestem przekonana, że okażą się one niezwykle cenne zwłaszcza w obliczu stojących przed nami wyzwań związanych z obecną sytuacją geopolityczną oraz koniecznością zapewnienia Polsce bezpieczeństwa również od strony Bałtyku (…)”.
Elżbieta Witek, marszałek sejmu
Z kolei list prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego odczytał wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Oficjalna część posiedzenia zakończyła się wręczeniem odznaczeń. Medale Stulecia Odzyskania Niepodległości z rąk wojewody pomorskiego otrzymali Marcin Iwankiewicz, zastępca dyrektora ds. Lecznictwa SP ZOZ Sanatorium Uzdrowiskowego MSWiA w Sopocie oraz Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu grupy NDI. Natomiast medale Komisji Edukacji Narodowej zostały wręczone Katarzynie Cegielskiej z Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, Annie Bulman, fotograf Konwentu Morskiego, Krzysztofowi Siedlikowskiemu, który jest sekretarzem Konwentu oraz Sławomirowi Latosowi, prezesowi Zarządu Stoczni Remontowej „Nauta”.
Źródło: Politechnika Gdańska


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz