Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Na Politechnice Gdańskiej 5 grudnia odbyło się XIV posiedzenie Konwentu Morskiego – organu doradczego powołanego w 2016 r. przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W spotkaniu uczestniczył premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
Głównym tematem konwentu było bezpieczeństwo morskie Polski i zwiększenie zdolności obronnych Marynarki Wojennej.
Cieszę się, że mogę ponownie gościć na Konwencie Morskim na Politechnice Gdańskiej i po raz kolejny podkreślić nasze zobowiązanie do kontynuacji szeroko rozumianej polityki morskiej. Polskie morze to nie jest tylko kwestia rozwoju gospodarki, ale także suwerenności Rzeczpospolitej, która może być tym mocniejsza, im bardziej polski przemysł morski i stoczniowy rozwija się, wzmacnia i dąży do innowacyjności.
Mateusz Morawiecki, premier RP
Przemysł morski potrzebuje wielu różnorodnych kompetencji, profesjonalnego doradztwa, a także wsparcia ze strony nauki i nowych technologii, by można było realizować kolejne nowe inwestycje przemysłowe i infrastrukturalne. To w tym celu został powołany Konwent Morski, który bardzo dobrze te potrzeby realizuje.
Mateusz Morawiecki, premier RP
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/aktualny-stan-budowy-nowego-promu-dla-pzb-s-a/
Po wystąpieniu Premiera RP, odbyło się wręczenie statuetki Alegorii Nauki kapitanowi Zbigniewowi Sulatyckiemu, przewodniczącemu Konwentu Morskiego. Alegorię wręczał prof. Krzysztof Wilde, rektor PG.
Panie Kapitanie, nauka idzie w kierunku morza, również dzięki Panu, dlatego z przyjemnością wręczam Panu tę statuetkę.
prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdąńskiej
Gospodarka morska musi być jednym z głównych filarów gospodarki narodowej. Wiele inwestycji już zostało poczynionych, a szczególnie napawa mnie dumą, że w polskiej stoczni budujemy teraz okręty wojenne „Kormorany – polskie okręty przeznaczone dla polskiego wojska. To co niedawno wydawało się niemożliwe, jest teraz realizowane.
Zbigniew Sulatycki, kpt. ż. w.

W kolejnej części spotkania odbyły się eksperckie prezentacje. Wiceadmirał Krzysztof Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, przedstawił nowe zdolności Marynarki Wojennej w dynamicznie zmieniającym się środowisku bezpieczeństwa państwa; wiceadmirał Jarosław Ziemiański opowiedział o zdolnościach Marynarki Wojennej w zakresie zabezpieczenia infrastruktury krytycznej.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/najnowsze-informacje-o-polskim-programie-budowy-fregat-miecznik/
Prof. Krzysztof Wilde, rektor PG przybliżył edukacyjne i naukowe działania Politechniki Gdańskiej na rzecz rozwoju gospodarki morskiej oraz dotychczasową współpracę i możliwości PG w zakresie usług i dostaw dla Marynarki Wojennej. W ostatniej prelekcji adm. prof. Tomasz Szubrycht, komendant rektor Akademii Marynarki Wojennej omówił koncepcję wykorzystania innowacyjnych technologii dla wsparcia działań MW.
Kolejna część Konwentu rozpoczęła się odczytaniem przez wojewodę Dariusza Drelicha listu Marszałek Sejmu Elżbiety Witek, skierowanego do uczestników konwentu.
Liczę, że udział w czternastym już Konwencie poświęconym wyjątkowo istotnym i aktualnym zagadnieniom będzie dla Państwa źródłem kolejnych inspirujących idei. Jestem przekonana, że okażą się one niezwykle cenne zwłaszcza w obliczu stojących przed nami wyzwań związanych z obecną sytuacją geopolityczną oraz koniecznością zapewnienia Polsce bezpieczeństwa również od strony Bałtyku (…)”.
Elżbieta Witek, marszałek sejmu
Z kolei list prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego odczytał wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Oficjalna część posiedzenia zakończyła się wręczeniem odznaczeń. Medale Stulecia Odzyskania Niepodległości z rąk wojewody pomorskiego otrzymali Marcin Iwankiewicz, zastępca dyrektora ds. Lecznictwa SP ZOZ Sanatorium Uzdrowiskowego MSWiA w Sopocie oraz Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu grupy NDI. Natomiast medale Komisji Edukacji Narodowej zostały wręczone Katarzynie Cegielskiej z Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, Annie Bulman, fotograf Konwentu Morskiego, Krzysztofowi Siedlikowskiemu, który jest sekretarzem Konwentu oraz Sławomirowi Latosowi, prezesowi Zarządu Stoczni Remontowej „Nauta”.
Źródło: Politechnika Gdańska


26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.
W artykule
Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.
Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.
W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.
Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.
Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.
Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.
Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.
Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.
Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.
Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.
PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.