Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W piątek, do użytku oddano wschodni falochron w Mrzeżynie i pomost w Niechorzu. Inwestycje powstały w ramach projektu „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież”.
„Ma to ogromne znaczenie pod kątem turystycznym, dzisiaj kładziemy bardzo duży nacisk na to, aby te porty przekształcały się. Rozpoczynały budowę infrastruktury właśnie takiej turystycznej, tworzyły ofertę nie tylko dla biznesu, ale i również dla wizyt turystycznych” – powiedział w piątek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W ramach przebudowy mrzeżyńskiego falochronu wschodniego m.in. podniesiono rzędną nadbudowy oraz parapetu falochronu, wykonano remont oczepu żelbetowego, obustronną palisadę ze stalowej ścianki szczelnej na całej długości falochronu oraz narzut kamienny.
Powstała też nowa instalacja elektryczna, zasilającą światło nawigacyjne oraz oświetlenie falochronu. Obiekt wyposażono w barierki ochronne, urządzenia cumownicze oraz belki odbojowe. Przebudowano też wschodnie umocnienie brzegowe.
„Te inwestycje skierowane są zarówno do środowiska rybackiego, jak i do turystów, a więc w znaczący sposób pomagają w realizację tych celów przez gmin, czy przez zarządy portów” – podkreślił dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.
W piątek w Niechorzu do użytku oddano też rozbudowany pomost rybacki nr 1. Celem inwestycji było blisko dwukrotne wydłużenie istniejącego pomostu rybackiego oraz w niewielkim zakresie zmiana jego szerokości.
Pomost pełnił funkcję przystani rybackiej dla małych kutrów. Nowa konstrukcja pomostu przystosowana została do wyciągania łodzi z plaży do morza i odwrotnie, cumowania i rozładunku ryb z małych kutrów rybackich.
„Dla nas jest niezwykle ważne, żeby zachować ten charakter rybacki: łodzie, małe łodzie, które tworzą specyficzny klimat dla naszego morza, a z drugiej strony są niezwykłą atrakcją turystyczną” – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Wymiary nowego pomostu to około 144 m długości, do jego wyposażenia należą m.in. elementy ratownicze, pachoły cumownicze, oznakowanie nawigacyjne. Koszt jego remontu to około 5,5 mln zł.
Projekt „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież” jest realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”, perspektywa 2014-2020.
Jego elementami są: przebudowa falochronów (zachodniego i wschodniego) wraz ze wschodnim umocnieniem brzegowym w Mrzeżynie, przebudowa dwóch rybackich nabrzeży postojowych w Trzebieży i prace czerpalne w trzebieskim porcie, przebudowa nabrzeża Południowego i nabrzeża Postojowego w Lubinie oraz rozbudowa pomostu rybackiego nr 1 w Niechorzu.
Łączny koszt całego projektu, jak również kwota dofinansowania, to ok. 45,5 mln złotych. Realizacja całego projektu zakończy się w drugim kwartale 2023 roku.
Źródło: PAP


Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.
W artykule
Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.
Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal
Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.
Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:
„Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.
Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.