Zakończyła się przebudowa falochronu wschodniego w Mrzeżynie i pomostu w Niechorzu 

W piątek, do użytku oddano wschodni falochron w Mrzeżynie i pomost w Niechorzu. Inwestycje powstały w ramach projektu „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież”.

„Ma to ogromne znaczenie pod kątem turystycznym, dzisiaj kładziemy bardzo duży nacisk na to, aby te porty przekształcały się. Rozpoczynały budowę infrastruktury właśnie takiej turystycznej, tworzyły ofertę nie tylko dla biznesu, ale i również dla wizyt turystycznych” – powiedział w piątek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W ramach przebudowy mrzeżyńskiego falochronu wschodniego m.in. podniesiono rzędną nadbudowy oraz parapetu falochronu, wykonano remont oczepu żelbetowego, obustronną palisadę ze stalowej ścianki szczelnej na całej długości falochronu oraz narzut kamienny.

Powstała też nowa instalacja elektryczna, zasilającą światło nawigacyjne oraz oświetlenie falochronu. Obiekt wyposażono w barierki ochronne, urządzenia cumownicze oraz belki odbojowe. Przebudowano też wschodnie umocnienie brzegowe.

„Te inwestycje skierowane są zarówno do środowiska rybackiego, jak i do turystów, a więc w znaczący sposób pomagają w realizację tych celów przez gmin, czy przez zarządy portów” – podkreślił dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

W piątek w Niechorzu do użytku oddano też rozbudowany pomost rybacki nr 1. Celem inwestycji było blisko dwukrotne wydłużenie istniejącego pomostu rybackiego oraz w niewielkim zakresie zmiana jego szerokości.

Pomost pełnił funkcję przystani rybackiej dla małych kutrów. Nowa konstrukcja pomostu przystosowana została do wyciągania łodzi z plaży do morza i odwrotnie, cumowania i rozładunku ryb z małych kutrów rybackich.

„Dla nas jest niezwykle ważne, żeby zachować ten charakter rybacki: łodzie, małe łodzie, które tworzą specyficzny klimat dla naszego morza, a z drugiej strony są niezwykłą atrakcją turystyczną” – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Wymiary nowego pomostu to około 144 m długości, do jego wyposażenia należą m.in. elementy ratownicze, pachoły cumownicze, oznakowanie nawigacyjne. Koszt jego remontu to około 5,5 mln zł.

Projekt „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież” jest realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”, perspektywa 2014-2020.

Jego elementami są: przebudowa falochronów (zachodniego i wschodniego) wraz ze wschodnim umocnieniem brzegowym w Mrzeżynie, przebudowa dwóch rybackich nabrzeży postojowych w Trzebieży i prace czerpalne w trzebieskim porcie, przebudowa nabrzeża Południowego i nabrzeża Postojowego w Lubinie oraz rozbudowa pomostu rybackiego nr 1 w Niechorzu.

Łączny koszt całego projektu, jak również kwota dofinansowania, to ok. 45,5 mln złotych. Realizacja całego projektu zakończy się w drugim kwartale 2023 roku.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.