Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Zawieszenie Wiechy na Hali Kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej

W PGZ Stocznia Wojenna, osiągnięto istotny etap w swoim projektowym przedsięwzięciu – dzisiaj odbyła się ceremonia zawieszenia wiechy na monumentalnej, 46-metrowej Hali Kadłubowej. Ta imponująca konstrukcja jest elementem inwestycji przekraczającej 300 mln złotych, związanej z historycznym kontraktem na budowę trzech wielozadaniowych fregat MIECZNIK dla polskiej Marynarki Wojennej.

W ramach rozległej inwestycji PGZ Stoczni Wojennej przewidziano szereg kluczowych działań, które mają na celu zwiększenie potencjału produkcyjnego stoczni. Plan zakłada nie tylko budowę dwóch nowych hal produkcyjnych, ale również gruntowną przebudowę i modernizację istniejącej infrastruktury. Ponadto, przewiduje się rozbudowę oraz unowocześnienie parku maszynowego, co jest niezbędne do efektywnej realizacji Programu MIECZNIK.

Inwestor podkreśla, że te działania są kluczowe dla osiągnięcia celów Programu MIECZNIK, który ma strategiczne znaczenie dla polskiej Marynarki Wojennej. Rozbudowa i modernizacja PGZ Stoczni Wojennej nie tylko znacznie zwiększy jej zdolności produkcyjne, ale także wzmocni pozycję Polski jako kraju dysponującego nowoczesną i konkurencyjną stocznią, zdolną do realizacji skomplikowanych projektów obronnych na wysokim poziomie technologicznym.

🔗 Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/miecznik-jaki-bedzie-naprawde/

Dzisiaj, wraz z zawieszeniem wiechy na najwyższej w Polsce hali, świętujemy osiągnięcie kolejnego kamienia milowego największej w ponad 101-letniej historii naszej Stoczni inwestycji. Jeszcze kilka miesięcy temu nasze nowe hale były jedynie śmiałymi pomysłami i niektórzy powątpiewali, czy uda się je zrealizować. Jak widać wszystko idzie zgodnie z harmonogramem i już za kilka miesięcy, w sierpniu 2024 roku, PGZ Stocznia Wojenna będzie dysponowała infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią z niej najnowocześniejszą stocznią w Polsce! 

Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej

Ta konstrukcja, przeznaczona do integracji kadłubów trzech fregat w ramach Programu Miecznik, będzie nie tylko najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym, ale również jednym z największych obiektów tego typu w Europie. Zajmująca blisko 6 tys. m² powierzchni i sięgająca wysokość do 46 m (z urządzeniami wentylacyjnymi), hala ta stanowi serce i symbol nowoczesności całego projektu.

Oprócz głównej hali, konstruowana jest również dodatkowa hala produkcyjna o powierzchni prawie 5 tysięcy metrów kwadratowych, która będzie służyć wszystkim wydziałom wyposażeniowym stoczni. Projekt obejmuje także rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych oraz dróg wewnętrznych, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie stoczni. Odpowiedzialność za te obszerne prace budowlane i inżynieryjne spoczywa na konsorcjum w składzie NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, co świadczy o zaangażowaniu wiodących podmiotów w realizację tego ważnego dla polskiej gospodarki i bezpieczeństwa narodowego projektu.

Można powiedzieć, że dziś PGZ Stocznia Wojenna, która znów notuje dodatni bilans ekonomiczny, przeżywa swoją drugą młodość. To zasługa wszystkich Państwa – począwszy od Prezesa Pawła Lulewicza, a na każdym z pracowników kończąc. Jestem pewien, że zarówno dzięki realizacji programu Miecznik, jak i zamówień realizowanych dla zagranicznych kontrahentów ten okres dobrej koniunktury będzie długi. Z pewnością w Hali Kadłubowej odbędzie się niejedna uroczystość stoczniowa, czego serdecznie Państwu życzę.

Sebastian Chwałek, Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej 

Program MIECZNIK, będący kluczowym przedsięwzięciem PGZ Stoczni Wojennej, ma na celu dostarczenie Marynarce Wojennej RP trzech nowoczesnych fregat. Współpraca z renomowanymi firmami zbrojeniowymi, takimi jak Babcock, MBDA i Thales, zapewnia wysoki standard technologiczny i innowacyjność projektu, który jest największym kontraktem w historii polskiego przemysłu stoczniowego. Pierwszy z tych zaawansowanych okrętów wojennych zostanie dostarczony do 2026 roku, umacniając potencjał obronny i technologiczny Polski na arenie międzynarodowej.

🔗 Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/fregaty-konie-robocze-flot/

Wielozadaniowe fregaty, będące wyrazem nowoczesności technologicznej, zostaną wyposażone w zaawansowane systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe. Te innowacyjne okręty znacząco wzmocnią zdolności operacyjne Marynarki Wojennej RP, umożliwiając realizację szerokiego spektrum zadań na polskich wodach terytorialnych oraz aktywne uczestnictwo w misjach i ćwiczeniach organizowanych w ramach sojuszniczych struktur NATO.

Projekt ten przyczynia się również do znacznego rozwoju rynku pracy. Szacuje się, że w wyniku tej inwestycji powstanie około 2000 nowych miejsc pracy, o czym pisaliśmy na naszym portalu, nie tylko w stoczniach, ale również w przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w projekt. Dodatkowo, nabyte w trakcie realizacji kompetencje będą stanowić cenny atut, który posłuży w przyszłych projektach dla Marynarki Wojennej RP, zwiększając polski potencjał obronny i technologiczny.

Autor: Mariusz Dasiewicz/PGZ Stocznia Wojenna

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.