Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/nowy.portalstoczniowy.pl-gee4/public_html/wp-content/uploads/uag-plugin/assets/73000/uag-css-73127.css/) is not within the allowed path(s): (/home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/nowy.portalstoczniowy.pl-gee4/:/home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/.tmp/:/demonek/www/public/bledy.demonek.com/:/usr/local/lsws/share/autoindex:/usr/local/php/:/dev/urandom:/opt/alt/php83/usr/share/pear/:/opt/alt/php83/usr/share/php:/opt/alt/php83/) in /home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/nowy.portalstoczniowy.pl-gee4/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-direct.php on line 403
Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

Baltic Hub oficjalnie potwierdza wiosenne zmiany w siatkach połączeń. Na skutek rozpadu sojuszu 2M i powstania Gemini Cooperation Maersk uruchamia wahadłowe połączenia regionalne łączące Gdańsk z niemieckimi portami. Swoją obecność w terminalu kontenerowym rozszerza MSC, włączając go do dwóch transazjatyckich serwisów oceanicznych.

Shuttle w miejsce megakontenerowców. Nowa rola Baltic Hub w strategii Gemini Cooperation

1 lutego 2025 r. rozpoczał działalność Gemini Cooperation – nowy sojusz żeglugowy utworzony przez Maerska i Hapag-Lloyda. W jego ramach Maersk uruchomił dwa cotygodniowe serwisy dowozowe do Gdańska, łączące gdański port z Bremerhaven i Wilhelmshaven. Pierwsze zawinięcie miało miejsce 25 marca, kiedy do terminala zawinął kontenerowiec Api Bhum (294 m długości). Jednostki obsługujące te połączenia mają pojemność do 10 tys. TEU i będą regularnie przewozić ładunki z Gdańska do niemieckich portów, skąd kontenery trafią na połączenia oceaniczne Gemini.

Nowe połączenia żeglugowe i rozszerzenie współpracy z globalnymi armatorami to kolejny krok w stronę doskonałości operacyjnej, zwiększenia bezpieczeństwa i nieustającego wzrostu. 

Jan van Mossevelde, Prezes Zarządu Baltic Hub

MSC przejmuje przestrzeń na Bałtyku

Wycofanie Maerska z bezpośrednich połączeń z Azją stworzyło przestrzeń, którą niemal natychmiast zagospodarował jego były partner z sojuszu 2M – MSC Mediterranean Shipping Company. Od początku kwietnia operator zainauguruje dwa nowe serwisy oceaniczne:

  • Britannia Service – pierwszy statek, MSC Rose (364 m), zawinie do Gdańska 3 kwietnia;
  • Albatros Service – pierwszy zawis planowany na 16 kwietnia z udziałem jednostki MSC Maura (366 m).

Oba serwisy obsługują trasę Azja–Europa Północna, obejmując kluczowe porty w Chinach, Korei, Wietnamie, Singapurze, a także w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii i Francji. Obecność MSC w Gdańsku nie tylko wypełnia lukę po Maersku, ale także wzmacnia konkurencyjność Baltic Hub wobec innych portów regionu.

Przebudowa siatki – cztery serwisy oceaniczne oraz dwa serwisy shuttle tygodniowo

W efekcie tegorocznych przetasowań, terminal w Gdańsku poszerza połączenia z Azją. Zamiast trzech dotychczasowych serwisów (Ocean Alliance, FAL1, 2M), od wiosny 2025 r. funkcjonować będą cztery oceaniczne i dwa serwisy typu shuttle:

  • Ocean Alliance (CMA CGM, COSCO, Evergreen, OOCL),
  • FAL1 (CMA CGM),
  • Britannia (MSC),
  • Albatros (MSC),
  • Gemini – Europe Shuttle 3 (ES3),
  • Gemini – Europe Shuttle 15 (ES15).

Taka konfiguracja połączeń oraz konsekwentna obecność największych globalnych armatorów to wyraźny sygnał, że mimo dynamicznych zmian w układzie aliansów żeglugowych terminal nie tylko utrzymuje swoją pozycję, ale konsekwentnie umacnia status kluczowego węzła przeładunkowego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nowe serwisy żeglugowe obsługiwane na terminalu T3 w Porcie Gdańsk

Zawinięcia jednostek MSC realizowane będą na nowo wybudowanym terminalu T3, którego infrastruktura umożliwia obsługę największych kontenerowców świata. Terminal powstał na sztucznie utworzonej 36-hektarowej powierzchni połączonej z istniejącą infrastrukturą T1 i T2. Zainstalowane na T3 suwnice nabrzeżowe (STS) pozwalają na sprawną obsługę jednostek o długości ok. 400 m.

W ramach inwestycji T3 oferujemy zwiększone możliwości operacyjne, co otwiera nowe perspektywy dla naszych klientów i przyczynia się do rozwoju handlu w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jan van Mossevelde, Prezes Zarządu Baltic Hub

Po zakończeniu prac planowanych na koniec 2025 r., T3 zwiększy zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU – do poziomu 4,5 mln TEU rocznie, umacniając pozycję Gdańska jako jednego z największych terminali kontenerowych w Europie.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Baltic Hub

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski