Zmiany w polskiej zbrojeniówce: Kto obejmie funkcje prezesów w stoczniach PGZ-u

Zmiany w Zarządzie Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), skutkują dalszymi będącymi naturalną konsekwencją, zmianami, w spółkach w Grupie.
W kontekście zmian w zarządzie PGZ i zapowiedzi wyborczych premiera Donalda Tuska, przemysł stoczniowy w Polsce może oczekiwać na intensyfikację działań mających na celu przyciągnięcie fachowców do tej branży. Zmiany te mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju i umacniania pozycji Polski jako ważnego gracza na międzynarodowym rynku obronnym i stoczniowym.
Kim są kandydaci na Prezesów w PGZ Stocznia Wojenna oraz stoczni Remontowej Nauta, które należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej? W obliczu narastających oczekiwań, krąg potencjalnych kandydatów na stanowisko prezesa PGZ Stoczni Wojennej zawęża się do Andrzeja Wojtkiewicza i Mateusza Filippa (są to obaj byli prezesi Stoczni Remontowej Shibuilding). Pan Mateusz również jest wymieniany jako kandydat do objęcia stanowiska prezesa w Stoczni Remontowej Nauta, w tym przypadku wspólnie z Adamem Potrykusem. Warto zaznaczyć, że Mateusz Filipp już wcześniej pełnił funkcje w stoczni Nauta oraz w PGZ Stoczni Wojennej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowy-p-o-prezesa-polskiej-grupy-zbrojeniowej/
Z informacji, które udało się zdobyć naszej redakcji, wynika, że Monika Kozakiewicz, obecna prezes stoczni NAUTA wyraża chęć pozostania na swoim obecnym stanowisku. Warto również zwrócić uwagę na Marcina Ryngwelskiego, którego kandydatura budzi bardzo duże zainteresowanie, choć nie jest pewne, czy zdecyduje się on opuścić rozwijaną przez siebie szczecińską firmę Thesta na rzecz stanowiska Prezesa w PGZ Stoczni Wojennej lub Centrali PGZ.
Powstaje jeszcze kwestia PMO czyli Project Management Office, który zarządza Programem MIECZNIK a który jest w strukturach PGZ SA a nie PGZ SW. Do tej pory twarzą tego projektu był Dyrektor Cezary Cierzan, którego nie tak dawno zastąpił Maciej Fularczyk / do tej pory kojarzony ze stocznią PGZ SW a nie z Centralą PGZ. Czy zmiany też obejmą Dyrektorów Departamentów a co za tym idzie kierowany przez Cezarego Cierzana Departament Morski w PGZ SA?
W obliczu decyzji Rady Nadzorczej PGZ o odwołaniu dotychczasowego zarządu i powierzeniu Tomaszowi Siemiątkowskiemu obowiązków prezesa na okres przejściowy, Polska Grupa Zbrojeniowa stoi na progu nowego etapu rozwoju. Te zmiany kadrowe nie tylko otwierają drogę dla nowych możliwości strategicznych, ale także stawiają przed Polską Grupą Zbrojeniową wyzwanie znalezienia liderów zdolnych do skutecznego prowadzenia spółki w zmieniającym się środowisku przemysłu obronnego i stoczniowego.
Będziemy informować o kolejnych zmianach w PGZ i spółkach zależnych.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











