- KAŻDY DZIEŃ MA ZNACZENIE
Zarówno dla rozwoju człowieka, jak i firmy, najgroźniejsza jest stagnacja. Dlatego nie powinno się czekać – w czasie kryzysu należy reagować dynamicznie – nadawać priorytety działaniom, zmieniać harmonogramy, rozmawiać z dostawcami, negocjować terminy, przesuwać kampanie reklamowe czy ograniczać wybrane aktywności.
- ROZMAWIAJ Z KLIENTAMI
Poinformuj swoich odbiorców o wszystkich działaniach podjętych w reakcji na kryzys. Pokaż, że nie jesteś bierny i wiesz, jak prowadzić biznes również w trudnych warunkach. Przekaż wprost, jak kryzys wpływa na kondycję firmy, a w konsekwencji – na klientów, oferowane produkty i serwis.
„Powiedzenie, że świat jaki znaliśmy do tej pory, nie wróci, staje się powoli truizmem. Niewiele jednak mówimy o tym, jak się otrząsnąć i co robić by przetrwać, a tym będzie w decydować jak szybko biznes nauczy się na nowo rozumieć dotychczasowych partnerów biznesowych i społecznych. Stare tory oraz utarte schematy prowadzą donikąd, teraz liczy się czas reakcji i zwarcie szeregów w organizacji” – powiedział Michał Szapiro, Prezes SZAPIRO PR.
- POSTAW NA KOMUNIKACJĘ WEWNĘTRZNĄ
Pracownicy nie odpowiadają za kryzys, jednak to od nich zależy w dużej mierze powodzenie biznesu Nie zostawiaj ich samych w trudnych chwilach. Komunikuj jasno i transparentnie, również o potencjalnych kłopotach. Niedopowiedzenia rodzą plotki, które negatywnie wpływają na pracę i jej atmosferę.
- ZINTEGRUJ SIĘ Z LOKALNĄ SPOŁECZNOSCIĄ
Niezależnie od skali biznesu, pamiętaj o najbliższym otoczeniu. Postaw na lokalnych dostawców i potrzebach społeczności. Jeśli możesz, pomagaj i wspieraj – takie działania przynoszą efekty zarówno teraz, jak i w przyszłości.
„Spółki wysoko wyspecjalizowane oraz te działające na rynkach regulowanych będą również musiały odnaleźć się na nowo w rzeczywistości. Łańcuchy dostaw pękają na naszych oczach, a to oznacza, że często układane przez ostatnie pięć, dziesięć czy nawet piętnaście lat relacje biznesowe pozostaną tylko mrzonką. Szybka reakcja i nietracenie oddechu pomogą”- powiedziała Sylwia Kuligowska, Właściciel SCOPE Public Relations.
- ZAWSZE MÓW PRAWDĘ
Czas pandemii sprzyja propagandzie i publikowaniu fałszywych informacji. Media weryfikują informację, jednak platformy społecznościowe często przekazują sensacje i półprawdy. Uważaj na fałszywe informacje – skup się na faktach; eliminuj komunikaty i źródła informacji podgrzewające atmosferę, namawiające do nieracjonalnego zachowania, silnie opiniujące. Weryfikuj ekspertów.
Podpis: SK