15 lipca do służby wcielono 15. i 16. kuter będący „rosyjskim analogiem” szwedzkich jednostek typu CB90. Do linii weszły kutry z numerami 715 i 716 a w budowie znajduje się jeszcze jeden Raptor. Jednostki te powstały w sanktpetersburskiej Stoczni Pełła w latach 2013-2020. 8 z nich weszło w skład Floty Bałtyckiej, 7 przydzielono Flocie Czarnomorskiej a 1 trafił do Flotylli Kaspijskiej. Budowa kutrów przebiega wyjątkowo sprawnie i co najważniejsze harmonogram ich dostaw wyprzedził pierwotne plany.
Raptor’y posiadają wyporność 23 tony, długość 16,9 m., szerokość 4,1 m. i zanurzenie 0,9 m.. Ich nadbudówki i kadłuby są opancerzone do poziomu 5 i 5a rosyjskich norm, oznaczających odporność na ostrzał z broni strzeleckiej wykorzystującej pociski pośrednie 7,62×39 mm. Napęd kutra stanowią 2 silniki wysokoprężne Caterpillar C18 ACERT o mocy po 845 kW każdy, napędzające pędniki strugowodne Rolls-Royce Kamewa 36A3. Taki napęd zapewnia kutrom prędkość 48 węzłów i zasięg 300 mil morskich. Załogę kutra stanowią 3 osoby, oraz dodatkowych 20 żołnierzy grupy bojowej. Uzbrojenie kutra składa się z systemu strzeleckiego Kord z wkm KPWT kalibru 14,5 mm oraz 2 karabinów maszynowych 6P41 Pieczenieg kalibru 7,62 mm.
Przeznaczeniem Raptor’ów w rosyjskiej flocie jest prowadzenie działań patrolowych w rejonach przybrzeżnych w odległości do 100 mil morskich od bazy, akwenach ścieśnionych i na wodach śródlądowych. Ponadto mogą być wykorzystywane do transportu 20 żołnierzy piechoty morskiej, prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych oraz przechwytywania i/lub zwalczania małych jednostek nawodnych.
Co ciekawe, ale poniekąd typowe dla Rosji, obok Raptor’ów dla rosyjskiej floty są budowane inne „klony” szwedzkich kutrów bojowych a mianowicie kutry desantowo-transportowe typu 02510 znane też jako typ BK-16 produkowane przez koncern Kałasznikow. Mimo zbliżonych parametrów są one jednak optymalizowane do działań szturmowych co odróżnia je od bardziej patrolowych 03160.
Podpis: Tomasz Witkiewicz