Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Kompletny aktywny system sterowania okrętem (Active Vehicle Control Management, AVCM) będzie nadzorował wszystkie główne aspekty zdolności manewrowych okrętów podwodnych z zachowaniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności, podobnie jak w przypadku istniejących systemów w nowoczesnych platformach służących do transportu lotniczego.
Jon Tucker, dyrektor ds. okrętowych układów sterowania w dziale Controls and Avionic firmy BAE Systems, powiedział: „Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w dziedzinie awioniki, doskonale wiemy, jak tworzyć złożone systemy sterowania dla zaawansowanych technicznie platform. Jednak przeniesienie naszej technologii pod wodę wiąże się z nowymi, ekscytującymi wyzwaniami i jesteśmy dumni, że wspieramy program Dreadnought i jednocześnie odgrywamy ważną rolę w wysiłkach na rzecz bezpieczeństwa narodowego”.
Podobnie jak w przypadku lotniczych układów sterowania lotem typu fly-by-wire – gdzie do sterowania lotem samolotu używane są systemy elektroniczne –inżynierowie BAE Systems opracowują elektronikę, która wśród innych krytycznych elementów kontroluje kurs, przegłębienie, głębokość zanurzenia i pływalność okrętów typu Dreadnought, jednocześnie zapewniając dodatkowe korzyści związane z bezpieczeństwem.
Prace nad systemem już ruszyły i angażują ponad 130 wysoko wykwalifikowanych osób w Rochester w Wielkiej Brytanii. Oczekuje się, że liczba ta wzrośnie. Jest to jeden z największych projektów rozwojowych realizowanych w zakładach w Rochester. Firma poczyniła tam znaczące inwestycje, aby stworzyć nowe laboratoria i przestrzenie robocze, które będą wspierać ten program.
W ramach tego projektu realizowanego na rzecz Royal Navy część prac odbywa się w Medway Towns, pierwszy raz od zamknięcia Chatham Dockyard ponad 25 lat temu. Sama stocznia od wieków była znana z budowy jednostek nawodnych i podwodnych, aż do powstania tam w 1962 roku okrętu podwodnego Royal Navy HMS Ocelot.Innowacyjny system sterowania okrętem został opracowany w Rochester i jest efektem współpracy inżynierów BAE Systems z działu Electronic Systems i ich kolegów z działówmorskiego i lotniczego. Celem jest stworzenie światowej klasy rozwiązania w ramach wspólnego zespołu projektowego firmy Active Vehicle Control specjalizującego się w układach sterowania. Inżynierowie BAE Systems będą kontynuować prace mające na celu rozszerzenie zastosowań tej nowej technologii zarówno w innych okrętach podwodnych, jak i nawodnych.
Źródło: BAE Systems