Władze egipskie, wraz z właścicielami, prawnikami i ubezpieczycielami Ever Given, ogłosiły, że jednostka opuści w środę Wielkie Jezioro Gorzkie, będące częścią Kanału Sueskiego.
„Po osiągnięciu porozumienia co do zasady pomiędzy stronami, a także po kolejnych spotkaniach z komitetem negocjacyjnym Suez Canal Authority i licznych rozprawach sądowych, nastąpił znaczny postęp i zostało uzgodnione formalne rozwiązanie” – poinformowało brytyjskie towarzystwo ubezpieczeniowo-odszkodowawcze statku Ever Given.
W niedzielę przewodniczący Suez Canal Authority, Osama Rabie powiedział prywatnej stacji telewizyjnej, że umowa o wypłacie odszkodowań zostanie podpisana w środę. Po podpisaniu nastąpi oficjalna ceremonia kończąca areszt kontenerowca Ever Given w Egipcie.
Chociaż Rabie nie ujawnił dokładnej sumy zapłaty, którą SCA otrzyma, powiedział jedynie, że kanał dostanie holownik o uciągu około 75 ton jako część ugody.
„Zachowaliśmy pełne prawo władzy, zachowaliśmy nasze relacje z firmą kompanią żeglugową, a także stosunki polityczne z Japonią” – dodał.
SCA domagał się 550 mln dolarów odszkodowania, czyli o 40 proc. mniej niż wcześniej. Początkowa kwota wynosiła 916 mln dolarów. Władze powiedziały, że zaakceptują 200 milionów dolarów zaliczki, aby umożliwić statkowi opuszczenie portu, a pozostałe 350 milionów dolarów zostanie wypłacone w formie listów gwarancyjnych. Ostateczna kwota ugody nie została ujawniona.
„Zostaną przeprowadzone przygotowania do zwolnienia statku i w odpowiednim czasie w siedzibie Urzędu w Ismailii odbędzie się ceremonia, która uświetni zawarcie porozumienia” – powiedział Faz Peermohamed ze Stann Marine, który reprezentuje właściciela Shoei Kisen i jego ubezpieczycieli.
Zawarcie umowy i zwolnienie wielkiego kontenerowca to duża ulga dla właścicieli ładunków, którzy z niecierpliwością nie mogą się doczekać na odbiór 18 300 TEU skonteneryzowanych towarów znajdujących się na pokładzie statku – w tym niektórych łatwo psujących się.
Statek, z ładunkiem o łącznej wartości 780 milionów dolarów, zmierzał z Chin do portu w Rotterdamie, kiedy utknął na dnie w poprzek Kanału Sueskiego, blokując drogę dziesiątkom innych tego typu jednostek. Ekipy ratownicze SCA potrzebowały sześciu dni, aby uwolnić kontenerowiec.
Właścicielem Ever Given jest panamski Luster Maritime, spółka zależna japońskiego armatora Shoei Kisen Kaisha. Statek jest wyczarterowany tajwańskiemu przewoźnikowi Evergreen, a zarząd ogólny statku prowadzi japońska kompania Higaki Sangyo Kaisha, natomiast zarząd techniczny – hongkoński oddział BSM.
Władze egipskie domagają się odszkodowania, twierdząc, że ogromny statek spowodował znaczne straty, blokując ruchliwy Kanał Sueski, który jest najszybszym połączeniem morskim między Azją a Europą. Przepływa przez niego około 12 proc. światowego handlu, co czyni go jedną z najbardziej ruchliwych dróg wodnych na świecie. W ubiegłym roku przez kanał przepłynęło prawie 19 000 statków – czyli średnio 51,5 statku dziennie – o łącznym tonażu 1,17 mld ton.
Pomimo zakłóceń związanych z incydentem spowodowanym przez Ever Given, w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku kanał osiągnął przychód w wysokości 3 miliardów dolarów – co stanowi wzrost o 8,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Autor: MD