— Dzięki przebudowie Kanału Grunwaldzkiego poprawi się drożność szlaku wodnego oraz stan infrastruktury służącej do jego obsługi. Jest to kolejna inwestycja, która przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa i zwiększy potencjał turystyczny regionu — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Kanał Grunwaldzki łączy jeziora Kotek i Tałtowisko na szlaku od Mikołajek do Giżycka. W ramach projektu „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich” kanał został przebudowany i umocniony. Prace trwały 12 miesięcy i obejmowały 0,47 km kanału, nie ograniczając przy tym turystyki wodnej. Koszt remontu Kanału Grunwaldzkiego wyniósł ponad 9 mln złotych.
Projekt przebudowy kanałów na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. W ramach projektu przebudowanych i umocnionych zostanie pięć kanałów:
• Kanał Tałcki. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału. Trwa rozbiórka istniejącego umocnienia brzegu i pogrążanie ścianek szczelnych stanowych na brzegu prawym. Na bieżąco wykonywane są roboty związane z wykonaniem oczepu.
• Kanał Mioduński. Zmodernizowane zostanie 1,92 km kanału. Zakończone zostały rozbiórki istniejącego ubezpieczenia żelbetowego oraz roboty związane z wykonaniem oczepu. Pogrążane są ścianki szczelne na prawym brzegu, na lewym zaś prace te zostały zakończone.
• Kanał Grunwaldzki. Inwestycja została zakończona.
• Kanał Szymoński to najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka, do przebudowania jest 2,36 km. Trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne.
• Kanał Łuczański/Giżycki. Prace remontowe obejmą 2,13 km kanału. Ogłoszenie przetargu jest planowane na trzeci kwartał 2021 r.
Koszt remontu pięciu kanałów to blisko 109 mln złotych.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury