US Navy: 17. okręt podwodny typu Virginia odebrany przez marynarkę [WIDEO]

Specjalizująca się w produkcji okrętowej dla marynarki wojennej stocznia General Dynamics Elektric Boat w Groton przekazała amerykańskiej marynarce US Navy 17. Okręt podwodny klasy Virginia. Jednostka wejdzie do służby jako USS South Dakota.
Budowa jednostki rozpoczęła się w 2013 roku. Jej formalne wejście do służby w marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych zaplanowano na początek przyszłego roku. USS South Dakota będzie siódmym okrętem podwodnym klasy Virginia trzeciej serii (Block III).
Okręty klasy Virginia zamawiane przez US Navy w ramach trzeciej serii zostały przeprojektowane, dzięki czemu jednostki te posiadają większe możliwości operacyjne, także w zakresie wystrzeliwania pocisków manewrujących Tomahawk. W tym przypadku modyfikacja konstrukcyjna polega na zamianie 12 pojedynczych wyrzutni pionowego startu przez dwie duże wyrzutnie (Virginia Payload Tubes), przy czym każda z nich może odpalić sześć pocisków Tomahawk.
https://www.youtube.com/watch?v=JtCHuo95f5Q&t=98s
Zobacz też: Novatek i Rosatom zbudują flotę lodołamaczy zasilanych skroplonym gazem.
USS South Dakota to przedostatni okręt z trzeciej serii okrętów podwodnych klasy Virginia. Kolejny, który ma wejść do służby pod nazwą USS Dalaware jest od kwietnia 2016 roku budowany przez stocznię Newport News Shipbuilding, należącą do koncernu Huntington Ingalls Industries.
Ciekawostka: okręt będzie trzecią jednostką, która w historii amerykańskiej floty otrzyma nazwę South Dakota. Pierwszym okrętem, który otrzymał tę nazwę, był krążownik pancerny klasy Pensylwania. Jednostka operowała na Pacyfiku do momentu przystąpienia Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej, a następnie realizował misje na Atlantyku: okręt eskortował jednostki, które przewoziły do Europy amerykańskich żołnierzy. Drugi okręt, który otrzymał nazwę South Dakota, był pierwszą jednostką z serii pancernych krążowników i podczas II wojny światowej realizował misje patrolowe i eskortowe na Pacyfiku i Atlantyku.
Zobacz też: Stany Zjednoczone: astronomiczne kontrakty na budowę 10 niszczycieli.
Obecnie marynarka wojenna USA dysponuje 16 okrętami podwodnymi typu Virginia. Pierwszy z nich – zbudowany przez General Dynamics Eletric Boat – powstał w latach 1999-2004 i wszedł do służby w US Navy w 2005 roku. Najmłodsza jednostka tej klasy – USS Colorado – rozpoczęła służbę we wrześniu ubiegłego roku. W sumie Stany Zjednoczone planują zbudowanie 28 takich okrętów.
Okręty podwodne klasy Virginia są wyposażone w napęd jądrowy. Jednostki mierzą po 111,9 m długości oraz 10,3 m szerokości. Wyporność w zanurzeniu wynosi 7,8 tys. ton. Załogę okrętu stanowi 134 ludzi. W zanurzeniu jednostka osiąga prędkość ponad 25 węzłów. Okręty uzbrojone są w klasyczne torpedy oraz pociski manewrujące Tomahawk.
Podpis: am
Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











