Ropa wyceniana powyżej 100 USD/b po komentarzach Putina

Ceny ropy na giełdzie w Nowym Jorku są powyżej 100 USD za baryłkę po komentarzach prezydenta Rosji, że będzie kontynuował wojnę na Ukrainie – informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na maj kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 100,27 USD, niżej o 0,33 proc.
Ropa Brent na ICE w Londynie w dostawach na czerwiec jest wyceniana po 104,35 USD za baryłkę, niżej o 0,20 proc.
Ceny surowca utrzymują poziom powyżej 100 USD za baryłkę po komentarzach prezydenta Rosji Wladimira Putina, który „obiecał” kontynuować wojnę na Ukrainie.
Putin wskazał, że pokojowe rozmowy z Ukraina są „w ślepym zaułku”, a tymczasem władze w Kijowie oskarżają Moskwę o sabotowanie negocjacji.
Od kilku dni nie ma żadnych informacji o postępach w rozmowach Rosji i Ukrainy po tym, jak ukraińskie władze oskarżyły rosyjskie wojska o zbrodnie wojenne m.in. w Buczy i innych miastach na północy kraju.
„Rozmowy z Rosją są niezwykle trudne” – wskazał główny ukraiński negocjator Mychajło Podolak, dodając, że Rosja „trzyma się swojej tradycyjnej praktyki publicznego nacisku na proces negocjacyjny”.
Tymczasem w swoim pierwszym publicznym komentarzu na temat zarzucanych Rosji okrucieństw na terenie Ukrainy Putin najpierw porównał je do amerykańskich ataków na miasta takie jak Rakka w Syrii, a następnie nazwał doniesienia dotyczące ludobójstwa w Buczy „fałszem”.
Prezydent Rosji wskazał podczas konferencji prasowej w kosmodromie Wostocznyj, że trwająca prawie 7 tygodni ofensywa Rosji na Ukrainie przebiega „zgodnie z planem”.
Rosyjski przywódca podkreślił, że bez porozumienia pokojowego „operacja wojskowa będzie trwała do jej ostatecznego zakończenia i realizacji zadań, które zostały wyznaczone na początku operacji”.
Putin wskazał, że konflikt z Ukrainą był „nieunikniony” ze względu na jej bliskie związki z Zachodem. Dodał, że głównym celem działań Rosji na Ukrainie jest „pomoc” ludności Donbasu.
Prezydent Rosji powiedział też, że ma nadzieję, iż na Zachodzie zwycięży ostatecznie „zdrowy rozsądek”.
Trwająca od 24 lutego rosyjska inwazja na terytorium sąsiedniego państwa poważnie wstrząsnęła rynkami i spowodowała globalne zmniejszenie dostaw ropy naftowej.
„Pogarszające się napięcia na Ukrainie, a także coraz większa izolacja rosyjskiej energii powinny w krótkim okresie wpływać na poprawę sentymentu na rynkach ropy” – ocenia Daniel Hynes, starszy strateg ds. surowców w Australia & New Zealand Banking Group Ltd.
Tymczasem w USA spodziewana jest niższa produkcja ropy – w tym roku ma ona wynieść średnio 12,01 mln baryłek dziennie wobec szacowanych wcześniej 12,03 mln b/d – wynika z danych Departamentu Energii USA (DoE).
Eksperci wskazują, że amerykańscy producenci ropy z łupków zmagają się z wyższymi kosztami produkcji i pracy w czasie szalejącej w USA inflacji.
Póki co, rosną amerykańskie zapasy ropy – tak wynika z branżowego raportu Amerykańskiego Instytutu Paliw (API).
W ub. tygodniu zapasy ropy w USA wzrosły o 7,76 mln baryłek – podał API. Spadły jednak zapasy benzyny – o 5,05 mln baryłek, a rezerwy paliw destylowanych spadły o 4,96 mln baryłek.
W środę swoje prognozy dotyczące rynków ropy przedstawi Międzynarodowa Agencja Energii (MAE).
Źródło: PAP

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











