Kustbevakningen otrzyma siedem kutrów patrolowych produkcji Damen Shipyard 

Kustbevakningen KBV – szwedzka straż wybrzeża – będzie wykorzystywać nowe jednostki w działaniach w zakresie ratownictwa, ochrony środowiska oraz patrolowania wód przybrzeżnych. 

Nowe szwedzkie jednostki strażnicze określane jako typ KBV 320, będą wykonane jako wariant standardowego typu Damen Stan Patrol 2205 FRP. Okręty będą miały wyporność 53 t., długość 26,75 m., szerokość 6,4 m., zanurzenie 1,5 m. i zbudowane będą z kompozytu z włóknem węglowym FRP. Siłownia składająca się z 3 silników Volvo D13 i jeden Volvo IPS 1050 zapewni im prędkość maksymalną 25 węzłów i zasięg przy niej około 300 mil morskich. Załoga kutra ma liczyć 4 osoby. Okręt dysponuje łodzią interwencyjną RHIB.

Zaproponowane przez Damen jednostki przekraczają wysokie wymagania projektowe postawione przez straż przybrzeżną. KBV przedstawiła swój wstępny projekt, odzwierciedlający potrzeby w zakresie bezpieczeństwa i komfortu załogi, a także elastyczności operacyjnej. KBV320 będą nowocześniejsze i bardziej wydajne pod każdym względem od zastępowanych KBV301-11 co oznacza m.in. że ich ślad węglowy jest niższy. Kadłub będzie o około 10 ton lżejszy i będzie miał o 18 proc. mniejszy opór w wodzie w porównaniu do tradycyjnych kadłubów. Oczekuje się, że kutry będą miały o 20 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu z poprzednimi seriami, a emisja dwutlenku węgla ma być zmniejszona o 70 ton na jednostkę rocznie w porównaniu z serią zastępowaną.

Ponadto oczekuje się, że zużycie energii elektrycznej zostanie zmniejszone o 35 proc., a układ napędowy będzie miał mniejszy wpływ na środowisko zewnętrzne. Inne innowacyjne rozwiązania obejmują: rampę wodującą umożliwiającą łatwiejsze i bezpieczniejsze wodowanie łodzi pokładowej, rozwiązania aerodynamiczne i hydrodynamiczne zmniejszające opór w wodzie i powietrzu oraz hybrydowe rozwiązanie hydrauliki.

Siedem patrolowców zostanie zbudowanych u wyspecjalizowanego w produkcji kompozytowych kadłubów podwykonawcy i zostaną wysłane do Damen Oskarshamnsvarvet w Szwecji, gdzie zostaną wyposażone. Oskarshamnsvarvet będzie również działał jako centrum serwisowe w okresie gwarancyjnym i działań serwisowych podczas całości okresu służby w KBV. Okręty zostaną dostarczone do końca 2024 roku.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.