Royal Navy namierza rosyjskie okręty podwodne u wybrzeży Norwegii 

W ubiegłym tygodniu okręt wojenny Royal Navy śledził dwa rosyjskie okręty podwodne wzdłuż norweskiego wybrzeża.
Fregata HMS Portland śledziła najnowocześniejszy okręt podwodny „Siewierodwińsk” typu Jasień oraz atomowy okręt podwodny „Wiepr” typu Akuła II. Jednostki te skierowały się na południe od arktycznego bastionu Rosji.
Załoga fregaty HMS Portland obserwowała rosyjskie okręty podwodne, które wynurzały się na Morzu Północnym i na wodach na północny zachód od Bergen. Wydarzenie miało miejsce w dniach 16 i 19 lipca. Dalsze śledzenie okrętów rosyjskich przejęły inne okręty NATO. Okręty rosyjskie skierowały się na wody Bałtyku w celu udziału obchodów dnia marynarki wojennej Rosji, które odbędą się 31 lipca.
Do wsparcia w śledzeniu rosyjskich okrętów podwodnych zaangażowano jeden z nowych morskich samolotów patrolowych Royal Air Force P-8 „Poseidon” który współpracował z HMS Portland.
Spójność zdolności Royal Navy, RAF i naszych sojuszników zapewnia, że jesteśmy w stanie prowadzić i podtrzymywać tego typu operacje przeciw okrętom podwodnym na Północnym Atlantyku.
komandor Tim Leeder
Royal Navy intensywnie szkoli personel ukraińskiej marynarki wojennej, aby przygotować się do prowadzenia działań przeciwminowych. Wielka Brytania wycofuje swoją flotę niszczycieli min typu Sandown i przechodzi na całkowitą automatyzację z wykorzystaniem bezzałogowych systemów zwalczania min.
W Wielkiej Brytanii ponad 1000 pracowników brytyjskich służb jest zaangażowanych w szkolenie sił zbrojnych Ukrainy. Oprócz specjalistycznych szkoleń dla załóg okrętów typu Sandown, jednostki armii brytyjskiej prowadzą podstawowe szkolenie dla tysięcy rekrutów.
Źródło: Royal Navy

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













