ORP Albatros przekazany Marynarce Wojennej RP 

12 sierpnia w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku podpisano dokumenty zdawczo-odbiorcze dla drugiego niszczyciela min typu Kormoran II, czyli przyszłego ORP Albatros. Jest to drugi okręt z serii nowoczesnych niszczycieli min, budowanych dla Marynarki Wojennej RP przez krajowy przemysł stoczniowy.
Okręt został zbudowany przez konsorcjum w składzie: lider – REMONTOWA Shipbuilding należąca do grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. oraz członkowie – Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. i PGZ Stocznia Wojenna.
Przekazanie okrętu poprzedzone było kilkumiesięcznymi próbami zdawczo-odbiorczymi, podczas których sprawdzono wyposażenie platformy morskiej oraz urządzeń i systemów do zwalczania zagrożeń minowych. Pomyślne zakończenie prób odbiorczych potwierdziło zdolność okrętu do realizacji głównych zadań, do których należą:
– wykrywanie, identyfikowanie i zwalczanie min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych na obszarach morskich,
– zabezpieczanie morskich szlaków komunikacyjnych,
– prowadzenie działań w obszarach zagrożenia minowego,
– ocena stanu środowiska naturalnego w obszarach podwodnych.
Okręt ORP Albatros jest drugim z serii niszczycieli min klasy Kormoran II. Pięć lat temu prototypowy okręt ORP Kormoran został przekazany Marynarce Wojennej RP.
ORP Kormoran został przekazany marynarce wojennej pięć lat temu. Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas jego eksploatacji wprowadzono pewne modyfikacje w konstrukcji kolejnych okrętów. Dzięki nim ORP Albatros, jak i kolejne okręty, wyposażony jest w nowe urządzenia do weryfikacji obszarów morskich. Zmieniono także system artylerii okrętowej na nowocześniejszy.
ORP Albatros wejdzie w skład 13 dywizjonu trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.
Źródło: Stocznia Remontowa Shipbuilding

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











