Enter your email address below and subscribe to our newsletter

PRS o swoich kompetencjach w nadzorach nad okrętami wojennymi

Akademia Marynarki Wojennej we współpracy z Polską Akademią Nauk i klastrem „Baltic Sea & Space” zorganizowała 24 listopada konferencję naukową dla przedstawicieli Marynarki Wojennej pt. „On War In Sea And Space – Its Dangerous Legacy”. Podczas konferencji jeden z przedstawicieli PRS, dyrektor okrętowy, Grzegorz Pettke, przedstawił szeroki zakres kompetencji PRS w nadzorach nad budową okrętów wojennych.

W swoim wystąpieniu, Grzegorz Pettke, zaprezentował pełny zakres kompetencji PRS, w tym wynikający z doświadczeń ostatnich lat w pełnieniu nadzorów nad budową okrętów MW RP. Budowy te są związane z planem modernizacji technicznej floty polskiej Marynarki Wojennej.

Doświadczenia PRS przedstawiłem szerokiemu audytorium reprezentantów Marynarki na przykładach wykonanych realizacji („Ślązak”, „Kormoran”, „Albatros”, „Mewa”, czy nowoczesne holowniki). PRS działa na rynku międzynarodowym i powinien być naturalnym wyborem m.in. w programie Miecznik dla Marynarki Wojennej jako narodowy klasyfikator, który nadzoruje budowę zaawansowanych jednostek technicznych, jakimi są okręty wojenne.

Grzegorz Pettke, dyrektor okrętowy w PRS

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-nowy-prom-tallink-wejdzie-na-trase-z-poslizgiem/

W tym miejscu warto podkreślić, że, w związku z planowaną budową okrętów Miecznik, PRS apeluje do polskich władz o ustanowienie naszego towarzystwa klasyfikacyjnego jako instytucji nadzorującej powstawanie nowych jednostek MW, co jest istotne dla zapewnienia prawidłowej realizacji planowanej budowy okrętów i ich późniejszej bezpiecznej eksploatacji.

Przez wybór Polskiego Rejestru Statków S.A. do nadzoru budowy okrętów dla Marynarki Wojennej RP wpiszemy się, wzorem innych państw, do zasady, że tego typu nadzory są realizowane przez narodowych klasyfikatorów – podsumował Prezes PRS, Henryk Śniegocki, w piśmie do Premiera rządu, wysłanym na początku tego roku.

Jesteśmy pewni, że PRS jako towarzystwo klasyfikacyjne spełnia wszystkie wymagania i posiada odpowiednie kompetencje (wiedzę i doświadczenie) do pełnienia nadzoru nad polskimi okrętami wojennymi, które mają służyć bezpieczeństwu naszego kraju.

Źródło: PRS

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM