PERN planuje budowę trzech kolejnych zbiorników w bazie w Dębogórzu

PERN poszukuje wykonawcy kompletnej dokumentacji projektowej dla budowy trzech kolejnych zbiorników magazynowych o pojemności 50 tys. m³ każdy, przeznaczonych do przechowywania produktów naftowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na terenie Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu, podała spółka. Zbiorniki mają powstać do II połowy 2025 r.
Prace projektowe dotyczyć będą wybudowania trzech zbiorników . Inwestycja jest wpisana program rozbudowy infrastruktury krytycznej (tzw. Megainwestycji).
Baza Paliw w Dębogórzu jest ważnym elementem służącym bezpieczeństwu energetycznemu naszego kraju. Nowoczesna infrastruktura, kolejne pojemności magazynowe i coraz większe możliwości odbioru surowca z morza są kluczowe w dobie uniezależniania się Polski od produktów pochodzących ze wschodu. Kolejne 150 tys. m³ pojemności na paliwa płynne pozwoli na jeszcze szersze otworzenie naszego paliwowego okna na świat, a naszym klientom da możliwość przechowywania większych zasobów.
prezes Paweł Stańczyk
Oddanie nowych zbiorników do użytkowania wstępnie zaplanowane zostało na drugą połowę 2025 r.
Źródło: ISBnews

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











