Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Zespół Sunreef Yachts przeprowadził wywiad z przyszłymi klientami elektrycznego katamaranu 80 Sunreef Power Eco. Obecnie budowany w gdańskiej stoczni, luksusowy katamaran zostanie dostosowany do wymagań właściciela, aby osiągnąć najwyższy poziom zrównoważonego rozwoju i wydajności energetycznej.
Sunreef Yachts: Jakie jest Wasze doświadczenie z jachtami i żeglarstwem?
Właściciele: Spędzamy czas na wodzie od dzieciństwa, ścigaliśmy się małymi żaglówkami i odbyliśmy wiele rejsów po Nowej Anglii, Florydzie i Bahamach na rodzinnych łodziach. Czarterowaliśmy również na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych. Trzy pokolenia naszych bliskich cieszyły się niezliczonymi radosnymi doświadczeniami na pokładzie rodzinnych jachtów.
SY: Dlaczego zdecydowaliście się zbudować jacht elektryczny?
W: Wpływ dużych jachtów na klimat jest znaczący. W swojej działalności zawodowej podejmujemy wiele inicjatyw mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu człowieka na klimat. Nasz jacht motorowy ma spełniać określone warunki i posiadać rozwiązania, które szybko rozpowszechniają się w innych sektorach, takich jak pojazdy elektryczne czy energetyka solarna. Biorąc pod uwagę nasze nastawienie na szeroko pojęty zrównoważony rozwój, tylko elektryczna łódź „Eco” odpowiadała naszym wartościom.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-o-sprzedazy-przez-color-line-popularnej-jednostki-carrier/
SY: Dlaczego zdecydowaliście się na budowę z Sunreef Yachts?
W: Przeprowadziliśmy rozległe badania we współpracy z naszym brokerem Staleyem Weidmanem z The Catamaran Company. Obejmowały one wizyty i spotkania z wieloma zagranicznymi stoczniami, aby ustalić, kto rzeczywiście z powodzeniem rozwija najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie elektrycznego i zrównoważonego jachtingu. Rezultat naszego procesu badawczego był jasny – Sunreef Yachts jest liderem w branży dzięki badaniom i rozwojowi, wysokiej jakości produkcji, bardzo dobrze ocenianym źródłom zaopatrzenia oraz niesamowitym osiągom na wodzie.
SY: Jak wyglądała Wasza współpraca z zespołem Sunreef?
W: Możliwości Sunreef Yachts w zakresie projektowania jachtów pozwoliły nam na duży wkład z naszej strony. Udało nam się to osiągnąć, ponieważ zespół Sunreef współpracuje z nami zdalnie, czasami spotykamy się nawet co tydzień. Wizyty na miejscu były niezwykle efektywne w zakresie podejmowania wczesnych decyzji projektowych dotyczących układu, materiałów, kolorów i wyposażenia. Jest to rodzinna, prywatna firma, która ma za sobą historię znaczących osiągnięć i kultura ta jest widoczna w całej organizacji.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/morskie-elektrownie-polenergii-i-equinora-szansa-rozwoju-lokalnych-firm/
SY: Czy byliście zaangażowani w proces projektowania?
W: Moja małżonka i ja, wraz z naszym kapitanem, projektantem i brokerem, pracowaliśmy bezpośrednio z Sunreef, przez cały czas trwania projektu. Chociaż nigdy nie projektowaliśmy i nie budowaliśmy jachtu, wnieśliśmy nasz styl i pomysły z naszych projektów domowych i biznesowych, ciesząc się z nauki i kształtowania naszego przyszłego morskiego domu!
SY: Gdzie będziecie nim podróżować?
W: Spędzimy lato na północnym wschodzie, który to kierunek dobrze znamy, ale wiele pozostaje jeszcze do odkrycia. Z niecierpliwością czekamy na rejsy na Bahamach i Karaibach, kiedy łódź nie będzie czarterowana. Karaiby, w szczególności, stanowią dla nas wspaniałą ucieczkę od mroźnych północnych zim!

Źródło: Sunreef Yachts


ORLEN podpisał z ukraińskim partnerem umowę na dostawę 300 mln m³ skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA w I kwartale 2026 roku. To efekt porozumienia zawartego przez spółki w trakcie szczytu współpracy transatlantyckiej (P-TEC), który odbył się na początku listopada 2025 r. w Atenach.
W artykule
Między podpisaniem listu intencyjnego przez ORLEN i Naftogaz w sprawie umowy a jej faktycznym zawarciem minęło zaledwie kilkanaście dni. W tym czasie doprecyzowaliśmy wszystkie szczegóły i uzyskaliśmy niezbędne zgody korporacyjne. Nie byłoby to możliwe bez wzajemnego zaufania i dobrego zrozumienia potrzeb i celów drugiej strony. Współpraca między naszymi spółkami buduje bezpieczeństwo energetyczne regionu a jednocześnie zapewnia każdej z nich warunki do dalszego rozwoju biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej.
Robert Soszyński, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Operacyjnych
Czytaj też: Amerykańskie LNG trafi do Japonii
Kontrakt ORLEN i Naftogaz zakłada, że w pierwszym kwartale 2026 roku polska spółka dostarczy ukraińskiemu partnerowi gaz sprowadzony w ramach trzech dostaw amerykańskiego LNG. Transakcja została zawarta na warunkach rynkowych.
Za sprowadzenie surowca będzie odpowiadał ORLEN, który dzięki własnej flocie gazowców oraz rezerwacji mocy w infrastrukturze odbiorczej LNG ma aspiracje stać się znaczącym graczem na międzynarodowym rynku skroplonego gazu ziemnego. ORLEN, bazując na zdywersyfikowanym i elastycznym portfelu pozyskania gazu, konsekwentnie zwiększa swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmacnia swoją rolę w obszarze bezpieczeństwa energetycznego.
Czytaj więcej: ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies
Dzięki współpracy z ORLENEM, tylko w tym roku, Ukraina otrzyma 600 milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych. Przewidujemy, że w 2026 roku import LNG z USA osiągnie łącznie poziom 1 miliarda metrów sześciennych. Rozszerzamy możliwości importowe oraz kierunki dostaw, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy. Dziękuję za zaufanie, jakim obdarzyli nas polscy partnerzy.
Sergii Koretskyi, Prezes Naftogazu Ukrainy
W ramach rozpoczętej w 2025 roku stałej współpracy handlowej z Naftogazem, ORLEN sprzedał na rynek ukraiński już 600 mln m sześc. gazu ziemnego. Zawarty właśnie kontrakt gazowy zacieśnia relacje obu spółek i może stanowić punkt wyjścia do kolejnych umów dotyczących dostaw LNG z USA.
Źródło: Grupa ORLEN