Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

24 sierpnia, Gdynia-Babie Doły – Emocje, uśmiechy, podziękowania. Tego dnia na lotnisku 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach powrócili do kraju żołnierze VII zmiany PKW EU IRINI.
Tego dnia atmosfera na lotnisku 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach była wyjątkowo uroczysta. Odbyło się tam oficjalne przyjęcie żołnierzy należących do VII zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego EU IRINI. Samolot transportowy C-130E Hercules, którym wracali, zakończył swoją misję lądowaniem na oksywskim lotnisku.
Na lotnisku, by uczcić powrót żołnierzy, kontradmirał Wojciech Sowa wraz z kadrą dowództwa BLMW i baz lotnictwa morskiego przygotował uroczyste powitanie. Wśród zebranych byli również bliscy żołnierzy, którzy z niecierpliwością czekali na ich przybycie.
Kontradmirał Wojciech Sowa wyraził swoją wdzięczność za profesjonalizm i oddanie, życząc żołnierzom spokojnego odpoczynku. Dowódca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, kmdr pil. Andrzej Szczotka, pochwalił załogę za ich trud i poświęcenie podczas misji. Również dowódca powracającej zmiany, kmdr por. pil. Mariusz Konopka, nie szczędził podziękowań za zaangażowanie i skrupulatność w wykonaniu mandatowych zadań.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wieze-bojki-na-morzu-czarnym-w-centrum-uwagi/
Teraz, zadania nad Morzem Śródziemnym przejęła VIII zmiana PKW IRINI pod wodzą kmdr. por. pil. Sebastiana Raka. Składają się na nią głównie żołnierze z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach, a ich głównym środkiem kontyngentu samolot patrolowo – rozpoznawczy M28B 1R Bryza.
Misja ma na celu wprowadzenie embarga ONZ na broń, bazując na rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2292. Dodatkowo skupia się na przeciwdziałaniu nieautoryzowanemu eksportowi ropy naftowej z Libii i oferuje wsparcie w kształceniu oraz rozwijaniu umiejętności libijskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej w zakresie egzekwowania prawa morskiego. Kluczowym aspektem operacji jest również zakłócanie działań sieci zajmujących się przemytem oraz handlem ludźmi, zgodnie z normami międzynarodowymi, w tym Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza i międzynarodowymi standardami praw człowieka.
Autor: Mariusz Dasiewicz/COM-DKM


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.