W ostatnich dniach odbyły się spotkania robocze przedstawicieli portów morskich, w tym Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., z Zarządem Portu Barcelona.
Uczestnicy wydarzenia rozmawiali przede wszystkim o rozbudowie infrastruktury i możliwościach modernizacji portów w Europie. Jednocześnie przedstawiciele strony hiszpańskiej doradzali decydentom z Polski, jak efektywnie planować procesy w Porcie Gdynia. Dyskutowano zarówno o aspektach technicznych i technologicznych, jak finansowych – w kontekście budowy zewnętrznego portu morskiego w Gdyni.
Port Barcelona (port uniwersalny) w ub.r. przeładował 60 mln ton ładunków i przyjął blisko 4 mln pasażerów. Działają tam rozmaite terminale – kontenerowe, drobnicowe, pasażerskie, paliwowe, masowe i samochodowe, przy czym przeładunek aut jest strategiczny. Port wciąż się rozwija, także jeśli chodzi o powierzchnię (w ostatnich latach zwiększenie z 600 ha do 1200 ha). Port Barcelona ma swoje centrum logistyczne, które jest zlokalizowane w sąsiedztwie portu. Działalność portu jest na tyle zaawansowana, że funkcjonuje tam nowoczesny system (wczesne reagowanie w czasie kryzysu). Do 2020 r. planowane jest uruchomienie tankowania statków skroplonym gazem ziemnym (LNG).
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.