Fregaty ZOP Holandii i Belgii wyposażone w zaawansowane systemy nawigacyjne Exail
Opublikowane:
2 grudnia, 2023
Lider w dziedzinie zaawansowanych systemów nawigacyjnych, firma Exail, ogłosiła podpisanie kontraktu z RH Marine NETHERLANDS B.V. System nawigacyjny, będący kluczowym elementem tego kontraktu, ma duże znaczenie w kontekście rozwoju i wdrażania nowoczesnych technologii w obrębie bezpieczeństwa morskiego.
Warto wspomnieć, że inicjatywa wyposażenia fregat ZOP Holandii i Belgii w zaawansowane systemy nawigacyjne Exail wpisuje się w szerszy kontekst budowy nowych jednostek dla obu państw. Według informacji z lipca 2023 roku, resorty obrony Holandii i Danii podpisały umowę na budowę czterech nowoczesnych fregat zwalczania okrętów podwodnych, z których każde państwo otrzyma po dwie.
Te nowe okręty, które mają wejść do służby w holenderskiej marynarce wojennej w 2029 roku, a następnie w belgijskiej marynarce wojennej w roku 2030, zastąpią wysłużone fregaty typu Karel Doorman. Nowe fregaty będą przystosowane do działań w złożonym środowisku wielozadaniowym, a ich głównym zadaniem będą zdolności z zakresu zwalczania okrętów podwodnych. Dzięki zaawansowanym technologiom nawigacyjnym od Exail, te nowe jednostki nie tylko podniosą standardy bezpieczeństwa morskiego w NATO, ale również staną się symbolem nowoczesności i innowacyjności w obronności morskiej.
Exail dostarczy fregatom nowoczesne systemy nawigacji inercyjnej (INS) oraz jednostki dystrybucji danych, które będą kluczowe dla ochrony bezpieczeństwa obszarów i morskich szlaków komunikacyjnych obu krajów NATO. Systemy INS gwarantują nieprzerwane pozycjonowanie jednostki, nawet przy zaniku sygnałów satelitarnych.
Hans-Willem Deleeuw, dyrektor Exail B.V., nie kryje satysfakcji: „To dowód na to, że nasze technologie są na froncie morskiej innowacji. Te systemy nawigacyjne, dedykowane specjalnie pod kątem wymogów ZOP, dają naszym marynarkom nowe możliwości w zakresie wykrywania i zwalczania zagrożeń podwodnych.”
W kontekście floty okrętów ZOP Holandii i Belgii, te technologie będą wspierać działania poprzez zwiększenie bezpieczeństwa i skuteczności operacji morskich. Systemy nawigacyjne Exail umożliwiają precyzyjne i niezawodne określanie pozycji oraz kierunku, co jest kluczowe w operacjach ZOP, gdzie dokładność i niezawodność są niezbędne do skutecznego wykrywania i zwalczania zagrożeń podwodnych.
Exail nie jest nowicjuszem w tej dziedzinie. Ich portfolio obejmuje współpracę z hiszpańską marynarką w ramach projektów Turia M34 i fregat F110, współpracę z US Coast Guard przy typie Keeper, a także udział w projektach najnowszych okrętów U212CD dla Niemiec i Norwegii oraz w programach FDI Francji i fiński program Squadron 2020 obejmujący cztery wielozadaniowe korwety typu Pohjanmaa.
To, co wyróżnia Exail, to nie tylko technologia, ale i filozofia – zrozumienie, że morska obronność to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim ludzie, którzy go obsługują. Stąd ich systemy są nie tylko zaawansowane, ale i intuicyjne w obsłudze. Dla marynarek Holandii i Belgii to gwarancja, że ich fregaty ZOP będą wyposażone w rozwiązania, które realnie zwiększą ich efektywność w kluczowych misjach.
Przypomnijmy, że partnerem firmy Exail na rynku polskim jest szczecińska firma Thesta, czołowy gracz w dziedzinie technologii nawigacyjnej i komunikacyjnej. Efektem tej synergii jest wprowadzenie na rynek międzynarodowy autonomicznego pojazdu nawodnego Drix. Specjalizująca się w rozwiązaniach dla sektora obronnego, Thesta obecnie pracuje również nad nowym programem Homar dla Marynarki Wojennej RP.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.