Fregaty ZOP Holandii i Belgii wyposażone w zaawansowane systemy nawigacyjne Exail

Lider w dziedzinie zaawansowanych systemów nawigacyjnych, firma Exail, ogłosiła podpisanie kontraktu z RH Marine NETHERLANDS B.V. System nawigacyjny, będący kluczowym elementem tego kontraktu, ma duże znaczenie w kontekście rozwoju i wdrażania nowoczesnych technologii w obrębie bezpieczeństwa morskiego.
Warto wspomnieć, że inicjatywa wyposażenia fregat ZOP Holandii i Belgii w zaawansowane systemy nawigacyjne Exail wpisuje się w szerszy kontekst budowy nowych jednostek dla obu państw. Według informacji z lipca 2023 roku, resorty obrony Holandii i Danii podpisały umowę na budowę czterech nowoczesnych fregat zwalczania okrętów podwodnych, z których każde państwo otrzyma po dwie.
Te nowe okręty, które mają wejść do służby w holenderskiej marynarce wojennej w 2029 roku, a następnie w belgijskiej marynarce wojennej w roku 2030, zastąpią wysłużone fregaty typu Karel Doorman. Nowe fregaty będą przystosowane do działań w złożonym środowisku wielozadaniowym, a ich głównym zadaniem będą zdolności z zakresu zwalczania okrętów podwodnych. Dzięki zaawansowanym technologiom nawigacyjnym od Exail, te nowe jednostki nie tylko podniosą standardy bezpieczeństwa morskiego w NATO, ale również staną się symbolem nowoczesności i innowacyjności w obronności morskiej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/niemcy-przekazuja-ukrainie-bezzalogowe-pojazdy-nawodne-sonobot-5/
Exail dostarczy fregatom nowoczesne systemy nawigacji inercyjnej (INS) oraz jednostki dystrybucji danych, które będą kluczowe dla ochrony bezpieczeństwa obszarów i morskich szlaków komunikacyjnych obu krajów NATO. Systemy INS gwarantują nieprzerwane pozycjonowanie jednostki, nawet przy zaniku sygnałów satelitarnych.
Hans-Willem Deleeuw, dyrektor Exail B.V., nie kryje satysfakcji: „To dowód na to, że nasze technologie są na froncie morskiej innowacji. Te systemy nawigacyjne, dedykowane specjalnie pod kątem wymogów ZOP, dają naszym marynarkom nowe możliwości w zakresie wykrywania i zwalczania zagrożeń podwodnych.”
W kontekście floty okrętów ZOP Holandii i Belgii, te technologie będą wspierać działania poprzez zwiększenie bezpieczeństwa i skuteczności operacji morskich. Systemy nawigacyjne Exail umożliwiają precyzyjne i niezawodne określanie pozycji oraz kierunku, co jest kluczowe w operacjach ZOP, gdzie dokładność i niezawodność są niezbędne do skutecznego wykrywania i zwalczania zagrożeń podwodnych.
Exail nie jest nowicjuszem w tej dziedzinie. Ich portfolio obejmuje współpracę z hiszpańską marynarką w ramach projektów Turia M34 i fregat F110, współpracę z US Coast Guard przy typie Keeper, a także udział w projektach najnowszych okrętów U212CD dla Niemiec i Norwegii oraz w programach FDI Francji i fiński program Squadron 2020 obejmujący cztery wielozadaniowe korwety typu Pohjanmaa.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/thesta-prezentuje-kluczowe-cechy-autonomicznego-pojazdu-nawodnego-drix/
To, co wyróżnia Exail, to nie tylko technologia, ale i filozofia – zrozumienie, że morska obronność to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim ludzie, którzy go obsługują. Stąd ich systemy są nie tylko zaawansowane, ale i intuicyjne w obsłudze. Dla marynarek Holandii i Belgii to gwarancja, że ich fregaty ZOP będą wyposażone w rozwiązania, które realnie zwiększą ich efektywność w kluczowych misjach.
Przypomnijmy, że partnerem firmy Exail na rynku polskim jest szczecińska firma Thesta, czołowy gracz w dziedzinie technologii nawigacyjnej i komunikacyjnej. Efektem tej synergii jest wprowadzenie na rynek międzynarodowy autonomicznego pojazdu nawodnego Drix. Specjalizująca się w rozwiązaniach dla sektora obronnego, Thesta obecnie pracuje również nad nowym programem Homar dla Marynarki Wojennej RP.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











