Dynamiczny wzrost eksportu ukraińskich produktów rolnych

Mimo znaczących przeszkód spowodowanych konfliktem zbrojnym, Ukraina nieustannie dąży do utrzymania ciągłości eksportu produktów rolnych, potwierdzając swoją niezastąpioną rolę na międzynarodowej scenie gospodarczej.
Od sierpnia minionego roku, dzięki nowo otwartemu korytarzowi żeglugowemu na Morzu Czarnym, ukraiński eksport rolny przez porty morskie regionu Odessy osiągnął imponujące wyniki, przekraczając 14,3 miliona ton. Inicjatywa ta, będąca odpowiedzią na konflikt zbrojny i wycofanie Rosji z międzynarodowego porozumienia gwarantującego bezpieczny tranzyt, okazała się kluczowa dla zapewnienia ciągłości dostaw zbóż i innych produktów rolnych.
W kontekście trwających napięć geopolitycznych, Ukraina wykazuje niezwykłą determinację w dążeniu do utrzymania i zwiększania swojego udziału w globalnym rynku eksportu rolnego. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu korytarza żeglugowego, porty morskie w Odessie stały się centrum intensywnego ruchu towarowego, co pozwoliło na osiągnięcie rekordowego poziomu eksportu. Takie działania nie tylko świadczą o niezłomności i elastyczności ukraińskiej gospodarki rolnej, ale również potwierdzają jej kluczową rolę w zabezpieczaniu globalnego łańcucha dostaw żywności.
Czytaj więcej o wzroście eksportu zboża z Ukrainy
Rosja, wycofując się latem ubiegłego roku z kluczowego porozumienia o bezpiecznym tranzycie, zawartego za pośrednictwem Turcji i ONZ, postawiła pod znakiem zapytania dalsze losy eksportu rolnego Ukrainy. Jednakże, dzięki utworzeniu korytarza na Morzu Czarnym, patrolowanego przez ukraińskie siły wojskowe, możliwe było nie tylko kontynuowanie, ale i zwiększanie eksportu. Jak informuje ukraińskie Ministerstwo Odbudowy, łączne dostawy przez ten korytarz przekroczyły już 20 milionów ton.
Dane za styczeń są szczególnie imponujące, gdyż eksport osiągnął poziom 6,3 miliona ton, co jest porównywalne z wynikami z okresu przed wybuchem konfliktu. Oczekuje się dalszego wzrostu tej liczby, przy ponad 100 statkach, które w najbliższym czasie mają zamiar zawinąć do ukraińskich portów, aby załadować łącznie kolejne 3 miliony ton produktów rolnych.
Współpraca międzynarodowa i zaangażowanie wielu firm, w tym dużych graczy na rynku handlu międzynarodowego, odgrywa znaczącą rolę w tych działaniach. Minister Odbudowy i Infrastruktury Ołeksandr Kubrakow podkreślił na platformie X, że z korytarza korzysta obecnie kilkadziesiąt firm, co świadczy o otwartości Ukrainy na współpracę gospodarczą i jej kluczową rolę w globalnym łańcuchu dostaw żywności.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Bloomberg

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









