Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowe wytycznych w obliczu zagrożeń na Morzu Czerwonym

Grupa pozarządowych stowarzyszeń żeglugowych przedstawiła zaktualizowane wytyczne dotyczące bezpieczeństwa żeglugi na południowym Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Inicjatywa ta stanowi reakcję na serię ataków na statki handlowe w rejonie Jemenu, za które odpowiedzialni są rebelianci Huti, wspierani przez Iran.

Organizacje takie jak BIMCO, Cruise Lines International Association (CLIA), International Chamber of Shipping (ICS) oraz inne, zjednoczyły siły, aby zaktualizować wytyczne. Celem nowych zaleceń jest wzmocnienie środków bezpieczeństwa na tych kluczowych szlakach żeglugowych, które w ostatnim czasie stały się obszarami zwiększonego ryzyka dla międzynarodowej żeglugi. Ataki te, jak twierdzą Huti, mają na celu statki powiązane z Izraelem, Stanami Zjednoczonymi oraz Wielką Brytanią, choć wiarygodność tych twierdzeń nie jest do końca prawdziwa.

W zaktualizowanych wytycznych bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej, nowe zalecenia zdecydowanie wskazują na potrzebę ciągłej gotowości i ostrożności. Podkreślają one szeroki wachlarz zagrożeń – od pocisków rakietowych i balistycznych, przez improwizowane urządzenia wybuchowe, wykorzystanie morskich dronów po piractwo morskie. Apeluje się o gruntowną ocenę ryzyka przed rozpoczęciem żeglugi w ten niebezpieczny region, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa na tych strategicznych, ale zarazem niebezpiecznych trasach.

Dodatkowo, operatorzy statków są zachęcani do ograniczenia dostępu do informacji, które mogłyby zostać wykorzystane przez siły Huti, zwłaszcza gdy statek zmierza do portów w Izraelu. Istotne jest również, aby właściciele i operatorzy regularnie oceniali ryzyko związane z własnymi jednostkami, planując trasy w sposób minimalizujący narażenie na potencjalne ataki.

Zaktualizowane wytyczne rekomendują właścicielom i operatorom statków rozważenie środków wzmacniających bezpieczeństwo jednostek, w tym stosowanie procedur Best Management Practices (BMP5), zalecając jednocześnie ostrożne podejście do zatrudniania uzbrojonych strażników, które mają na celu skuteczniejszą ochronę przed piractwem. Podkreślają tym samym, że przy podejmowaniu decyzji o ich angażowaniu należy szczególnie zwrócić uwagę na ryzyko niezamierzonej eskalacji konfliktu.

W obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, zaktualizowane wytyczne mają odegrać kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa żeglugi na południowym Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Promowanie świadomości ryzyka oraz zachęcanie do proaktywnego zarządzania zagrożeniami są niezbędne dla ochrony międzynarodowej żeglugi i zapewnienia ciągłości globalnych łańcuchów dostaw. Takie podejście nie tylko wzmocni bezpieczeństwo na morzach, ale również przyczyni się do stabilności międzynarodowego handlu morskiego, który jest narażony na różnorodne wyzwania w obliczu rosnących napięć geopolitycznych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN podpisał z ukraińskim partnerem umowę na dostawę 300 mln m³ skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA w I kwartale 2026 roku. To efekt porozumienia zawartego przez spółki w trakcie szczytu współpracy transatlantyckiej (P-TEC), który odbył się na początku listopada 2025 r. w Atenach.

    Szybkie tempo prac nad kontraktem ORLEN i Naftogazu

    Między podpisaniem listu intencyjnego przez ORLEN i Naftogaz w sprawie umowy a jej faktycznym zawarciem minęło zaledwie kilkanaście dni. W tym czasie doprecyzowaliśmy wszystkie szczegóły i uzyskaliśmy niezbędne zgody korporacyjne. Nie byłoby to możliwe bez wzajemnego zaufania i dobrego zrozumienia potrzeb i celów drugiej strony. Współpraca między naszymi spółkami buduje bezpieczeństwo energetyczne regionu a jednocześnie zapewnia każdej z nich warunki do dalszego rozwoju biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej.

    Robert Soszyński, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Operacyjnych

    Czytaj też: Amerykańskie LNG trafi do Japonii

    Kontrakt ORLEN i Naftogaz zakłada, że w pierwszym kwartale 2026 roku polska spółka dostarczy ukraińskiemu partnerowi gaz sprowadzony w ramach trzech dostaw amerykańskiego LNG. Transakcja została zawarta na warunkach rynkowych.

    Za sprowadzenie surowca będzie odpowiadał ORLEN, który dzięki własnej flocie gazowców oraz rezerwacji mocy w infrastrukturze odbiorczej LNG ma aspiracje stać się znaczącym graczem na międzynarodowym rynku skroplonego gazu ziemnego. ORLEN, bazując na zdywersyfikowanym i elastycznym portfelu pozyskania gazu, konsekwentnie zwiększa swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmacnia swoją rolę w obszarze bezpieczeństwa energetycznego.

    Czytaj więcej: ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies

    Zakres kontraktu i współpraca dostawy LNG

    Dzięki współpracy z ORLENEM, tylko w tym roku, Ukraina otrzyma 600 milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych. Przewidujemy, że w 2026 roku import LNG z USA osiągnie łącznie poziom 1 miliarda metrów sześciennych. Rozszerzamy możliwości importowe oraz kierunki dostaw, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy. Dziękuję za zaufanie, jakim obdarzyli nas polscy partnerzy.

    Sergii Koretskyi, Prezes Naftogazu Ukrainy

    W ramach rozpoczętej w 2025 roku stałej współpracy handlowej z Naftogazem, ORLEN sprzedał na rynek ukraiński już 600 mln m sześc. gazu ziemnego. Zawarty właśnie kontrakt gazowy zacieśnia relacje obu spółek i może stanowić punkt wyjścia do kolejnych umów dotyczących dostaw LNG z USA.

    Źródło: Grupa ORLEN