Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Hiszpański Sztab Obrony (EMAD) poinformował, że w dniach 21-26 marca okręty patrolowe Marynarki Wojennej Hiszpanii zintensyfikowały działania monitorujące grupę rosyjskich okrętów wojennych na wodach Morza Śródziemnego.
W dniach między 21-26 marca, hiszpańskie okręty patrolowe Atalaya i Vigía przeprowadziły monitoring rosyjskich okrętów wojennych, dwa okręty desantowe Ivan Gren i Aleksander Otrakowski i tankowiec Kola, przechodzących przez wody terytorialne Hiszpanii. Informacje pochodzące z Dowództwa Obrony Hiszpanii (EMAD) wskazują na zwiększoną aktywność rosyjskich okrętów w regionie północno-zachodniej części Półwyspu Iberyjskiego.
Czytaj więcej o katapulcie elektromagnetycznej na lotniskowcu Fujian: Czy to zagraża USA?
21 marca okręt patrolowy Atalaya zauważył grupę trzech rosyjskich okrętów na północny zachód od półwyspu. Po identyfikacji hiszpański okręt podążał za nimi aż do granicy z Portugalią, gdzie został zastąpiony przez fregatę Bartolomeu Dias.
Natomiast w dniach od 23 do 26 marca okręt patrolowy Vigía monitorował rosyjskie okręty przepływające po wodach Zatoki Kadyksu, realizując zadania nadzoru morskiego i bezpieczeństwa i obserwując linię ruchu morskiego łączącą Przylądek San Vicente z Cieśniną Gibraltarską.
Nie zgłoszono żadnych incydentów w ramach „operacji nadzoru rosyjskich okrętów wojennych” prowadzonej przez hiszpańską marynarkę wojenną.
Ten epizod nawiązuje do wcześniejszej sytuacji, kiedy to w 2021 roku Hiszpania odmówiła Rosji wejścia jej okrętów wojennych do portu Ceuta w celu uzupełnieniu paliwa i zapasów. Wydarzenia te rysują obraz aktualnych wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego i polityki obronnej, które stają się coraz bardziej złożone w obliczu agresywnych działań Federacji Rosyjskiej.
Autor: JB


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM