Lotos Petrobaltic: Technologie CCS na Morzu Bałtyckim

LOTOS Petrobaltic z Grupy ORLEN przoduje w realizacji projektów CCS, dając nowy impuls dla ochrony klimatu na Morzu Bałtyckim. W 2024 roku, dzięki finansowaniu z programu Horyzont Europa i współpracy z ponad 43 międzynarodowymi partnerami oraz Instytutem Nafty i Gazu, te inicjatywy mają na celu opracowanie technologii zatłaczania CO2 metodą WAG do podmorskich złóż ropy naftowej.

Projekt „COREU” (CO2 Routes across Europe) nie tylko skupia się na zwiększeniu skali instalacji do magazynowania CO2, ale również bada potencjał sekwestracji w regionie Bałtyku, wspierając Polskę w redukcji rocznej emisji dwutlenku węgla i realizacji międzynarodowych zobowiązań klimatycznych.

Przełom w dziedzinie innowacji i zaangażowanie w ochronę środowiska

Realizowane przez LOTOS Petrobaltic projekty CCS są kluczowym elementem strategii proekologicznej, łącząc innowacyjne podejścia z globalnymi wysiłkami na rzecz redukcji emisji CO2. Podejmowane działania, w tym rozwój testowej mikroinstalacji z wykorzystaniem technologii naprzemiennego zatłaczania wody złożowej i CO2, mają fundamentalne znaczenie dla przyszłości energetycznej i ochrony klimatu w Polsce oraz na Morzu Bałtyckim. Dzięki tym inicjatywom, Polska staje się ważnym graczem w globalnych wysiłkach na rzecz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

Czytaj więcej o Grupie ORLEN która potwierdza zasoby złoża Adriana

Międzynarodowa współpraca i finansowanie projektu „COREU”

Zaangażowanie międzynarodowych partnerów i wsparcie finansowe z Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont Europa, w wysokości 150 000 euro, podkreślają znaczenie projektu „COREU” na arenie międzynarodowej. Projekt ten, zarządzany przez norweski SINTEF, stanowi przykład efektywnej współpracy międzynarodowej, promując zaawansowane technologie CCS jako sposób na walkę ze zmianami klimatycznymi.

Dokumentacja techniczno-ekonomiczna i perspektywy

Obecnie trwa opracowanie dokumentacji techniczno-ekonomicznej, niezbędnej dla uruchomienia projektu badawczo-rozwojowego mikroinstalacji zatłaczania CO2 do złóż ropy naftowej B3 lub B8. Będzie to instalacja przesyłu i przyjęcia CO2 na platformie LOTOS Petrobaltic oraz jego zatłoczenia do wybranego złoża, wykorzystując tzw. technologię WAG (water alternating gas injection), czyli naprzemiennego zatłaczania CO2 i wody złożowej. Dokumentacja ma zostać ukończona w połowie tego roku. Na jej podstawie zostanie podjęta decyzja o uruchomieniu testowej mikroinstalacji, o wydajności 150 000 ton CO2 rocznie, na jednym z dwóch złóż ropy pod dnem Bałtyku, eksploatowanych przez LOTOS Petrobaltic.

Innowacyjne rozwiązania techniczne w projektach CCS LOTOS Petrobaltic

W ramach inicjatyw CCS na Morzu Bałtyckim, LOTOS Petrobaltic skoncentrował się na przezwyciężaniu technicznych wyzwań, takich jak zapewnienie stabilności geologicznej magazynów CO2 i efektywność procesów zatłaczania, wykorzystując innowacyjną metodę WAG (water alternating gas injection). Dzięki współpracy z ośrodkami naukowymi, projekt rozwinął zaawansowane strategie monitorowania i modelowania, które umożliwiają precyzyjne oceny skuteczności sekwestracji oraz minimalizację ryzyka wycieków. Te działania podkreślają zaangażowanie LOTOS Petrobaltic w rozwijanie nowych rozwiązań technicznych, które przyczyniają się do bezpiecznej i skutecznej realizacji celów ekologicznych, jednocześnie poszerzając granice możliwości w dziedzinie technologii CCS.

Czytaj też o statkach instalacyjnych i ich załogach podczas budowy morskich farm wiatrowych 

Zaangażowanie LOTOS Petrobaltic w transformację energetyczną

Inicjatywy LOTOS Petrobaltic, pokazują determinację firmy do aktywnego uczestnictwa w zielonej transformacji i projektach prośrodowiskowych. Sekwestracja CO2, będąca integralną częścią działalności związanej z eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego, oferuje nowe perspektywy dla zrównoważonego rozwoju energetycznego w Polsce. Projekty te nie tylko wpisują się w globalne trendy redukcji emisji dwutlenku węgla, ale również otwierają możliwości zwiększenia potencjału magazynowania CO2, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłości energetycznej i ochrony środowiska.

Źródło: MeriaRoom/PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering