Pływające molo dla Strefy Gazy. Przygotowania do przyjęcia pomocy humanitarnej

W ostatnią środę, na Cyprze została załadowana pierwsza partia pomocy humanitarnej przeznaczonej dla Strefy Gazy. Statek pływający pod amerykańską banderą, Sagamore, znajdujący się w porcie w Larnace, przyjął na pokład kontenery z pomocą, oznaczone jako wsparcie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Budowa pływającego mola dla Strefy Gazy

Pentagon ogłosił zakończenie budowy tymczasowego pływającego mola, która rozpoczęła się u wybrzeży Strefy Gazy. Projekt ten był realizowany w ramach szeroko zakrojonej współpracy międzynarodowej i obejmuje nie tylko budowę mola, ale również koordynację logistyczną z różnymi agencjami i państwami. Całość działań miła na celu usprawnienie dostarczania dużych ilości pomocy humanitarnej do Strefy Gazy w sposób, który będzie zarówno szybki, jak i bezpieczny​.

Zakończyliśmy załadunek pomocy na amerykański statek Sagamore w porcie Larnace. Po przetransportowaniu mola na miejsce, możliwe będzie rozpoczęcie wysyłki.

Konstantinos Letymbiotis, rzecznik rządu cypryjskiego

Wyzwania i przyszłość dostaw pomocy humanitarnej do Strefy Gazy

Pomimo wstępnych kontroli ładunku humanitarnego przez Izrael na Cyprze, konieczne jest ponowne przejście przez izraelskie punkty kontrolne po rozładowaniu na ląd. Wysoko postawiony urzędnik z administracji prezydenta Bidena wyjaśnił, że te dodatkowe procedury są niezbędne ze względów bezpieczeństwa. Organizacja Narodów Zjednoczonych od dawna wskazuje na przeszkody w dostarczaniu i dystrybucji pomocy w Strefie Gazy. ONZ nadal prowadzi rozmowy ze Stanami Zjednoczonymi na temat dystrybucji pomocy po zejściu z mola, ale rzecznik ONZ nie udzielił nowych informacji na temat statusu tych rozmów.

Sigrid Kaag, koordynatorka ONZ ds. pomocy humanitarnej i odbudowy w Strefie Gazy, poinformowała o ustaleniu parametrów, które pozwalają organizacji efektywnie dystrybuować towary. Wiele międzynarodowych organizacji pozarządowych rozważa udział w dystrybucji towarów dostarczanych korytarzem morskim.

Czytaj więcej o kolejnym transporcie humanitarnym drogą morską dla Strefy Gazy

ONZ podkreśla, że morskie dostawy nie mogą zastąpić dostaw lądowych, które nadal muszą pozostać priorytetem w operacjach pomocowych. Trwająca izraelska kampania wojskowa przeciwko Hamasowi, która nasiliła się po ataku Hamasu na Izrael 7 października, pogarsza sytuację humanitarną w Strefie Gazy, zamieszkiwanej przez 2,3 miliona ludzi. Agencje pomocowe ostrzegają przed nieuchronnym głodem w regionie.

W marcu Cypr otworzył morski korytarz pomocowy do Strefy Gazy, jako alternatywę dla utrudnionych dostaw lądowych wynikające przez izraelskie działania militarne. Amerykańska organizacja charytatywna, World Food Kitchen, skorzystała z tej trasy dwukrotnie, zanim siedmiu jej pracowników, w tym obywatel Polski, zginęło po ataku izraelskich dronów na początku kwietnia. 29 kwietnia organizacja wznowiła działalność w Strefie Gazy.

Przypomnijmy, że 26 kwietnia do Strefy Gazy wyszedł okręt desantowy RFA Cardigan Bay, zapewniający zakwaterowanie dla setek amerykańskich marynarzy i żołnierzy zaangażowanych w prace budowlane nowego pływającego mola. Ten okręt, będący integralną częścią operacji logistycznej, miał za zadanie zapewnić odpowiednie warunki mieszkalne dla personelu wojskowego, co było kluczowe dla sprawnego postępu prac.

W ramach operacji zaangażowanych było około 1000 amerykańskich żołnierzy, którzy montowali ogromne segmenty stali. Te elementy łączyły się w sposób przypominający gigantyczną konstrukcję z klocków LEGO, tworząc molo oraz groblę o długości do 550 metrów i szerokości odpowiadającej dwóm pasom ruchu.

Autor: Mariusz Dasiewicz/PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski