Pożar w rosyjskim terminalu zbożowym

Wczoraj, w terminalu zbożowym w porcie Azow, znajdującym się w obwodzie rostowskim w Rosji, wybuchł pożar. Przyczyny pożaru są na razie nieznane.

Informację o zdarzeniu podała agencja TASS, a w internecie szybko pojawiły się filmy dokumentujące płomienie pochłaniające terminal. W wyniku pożaru port Azow został zamknięty, a według oficjalnych rosyjskich źródeł, ogień wybuchł na taśmie transportowej.

Ukraińskie źródła podają, że terminal w porcie Azow jest kluczowym punktem wykorzystywanym przez Rosję do eksportu zboża skradzionego z Ukrainy. Pożar w tym strategicznym miejscu może znacząco wpłynąć na łańcuch dostaw, co w kontekście trwającej wojny na Ukrainie ma istotne znaczenie.

Port Azow w Rostowie nad Donem, będący jednym z najstarszych portów w południowej Rosji, pełnił ważną rolę w logistyce regionu. Położony nad brzegiem rzek Don i Azowka, port ma całkowitą powierzchnię przekraczającą 24 hektary. Znajdują się tam terminal do przeładunku produktów rolnych, dwa terminale zbożowe i dwa terminale naftowe, a także fabryka ryb. Pożar ten jest kolejnym incydentem wpływającym na rosyjską infrastrukturę w wyniku wojny na Ukrainie.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.