Pierwszy wycieczkowiec Vision of the Seas wyszedł w rejs z portu w Baltimore

Po raz pierwszy od czasu zawalenia się mostu Francis Scott Key, statek wycieczkowy opuścił port w Baltimore. 25 maja port znów zaczął tętnić życiem, gdy pierwsza po dwumiesięcznej przerwie jednostka armatora Royal Caribbean, Vision of the Seas, wyruszyła w pięciodniowy rejs na Bermudy.

„Rejsy wycieczkowe powracają do Baltimore” – oznajmił na niedzielnej konferencji prasowej dyrektor wykonawczy portu, Jonathan Daniels. Port Baltimore obsługuje wiele statków wycieczkowych, w tym Royal Caribbean, Carnival i Norwegian.

Minęły ponad dwa miesiące od dramatycznego wypadku, w którym kontenerowiec Dali uderzył z pełną siłą w przęsło mostu Key Bridge, powodując jego zawalenie się do rzeki Patapsco. W wyniku wypadku zginęło ośmiu pracowników budowlanych, którzy znajdowali się na moście w momencie katastrofy.

Obecny rejs symbolizuje powrót do normalności miasta Baltimore po tym tragicznym wydarzeniu. 25 maja przed terminalem Cruise Maryland powitano powracające okręty wojenne US Navy. Znajduje się tam m.in. baza logistyczna i stocznia US Coast Guard, gdzie prowadzone są prace remontowe oraz budowa nowych jednostek dla floty amerykańskiej Straży Przybrzeżnej.

Miejsce, które jeszcze tydzień wcześniej służyło jako kwatera główna Zjednoczonego Dowództwa nadzorującego prace dotyczące usunięcia kontenerowca Dali, wypełniła tropikalna muzyka. Po usunięciu statku i przywróceniu głębokości kanału do 15 metrów, większe statki i okręty mogą teraz bez przeszkód wchodzić do portu w jednokierunkowym ruchu. Pełne otwarcie kanału przesunięto na czerwiec.

Odnowienie rejsów wycieczkowych jest nie tylko symbolem powrotu miasta do normalności, ale także świadectwem determinacji i współpracy wszystkich zaangażowanych służb ratunkowych. Dzięki ich wysiłkom port w Baltimore ponownie staje się ważnym punktem na mapie światowej turystyki morskiej, przyciągającym tysiące pasażerów i przynoszącym korzyści lokalnej gospodarce.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Baltimore

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.