Enter your email address below and subscribe to our newsletter

BALTOPS 24: wizyta USS New York w Gdyni

Wczoraj zakończyła się 53. edycja ćwiczeń Baltops 24, w której uczestniczyło ponad 50 okrętów różnych klas i typów, 45 śmigłowców i samolotów oraz ponad 9 tysięcy żołnierzy – według PAP nawet do 12 tysięcy. Tegoroczne ćwiczenia zgromadziły potężną flotę desantową, w tym aż 5 dużych okrętów desantowych z 4 państw, z których jeden zawinął do portu w Gdyni.

Z wizytą w Porcie w Gdyni

Spośród uczestniczących jednostek trzy to śmigłowcowce desantowe-doki (LHD, Landing Helicopter Dock): amerykański USS Wasp (LHD-1), hiszpański Juan Carlos I (L61) oraz francuski Mistral (L9013). Dwa pierwsze z nich mogą na swoim pokładzie przenosić samoloty odrzutowe krótkiego/pionowego startu i lądowania. Dwie pozostałe jednostki to transportowce desantowe-doki (LPD, Landing Platform Dock): amerykański USS New York (LPD 21) oraz holenderski Johan de Witt (L801). W dniach 18-19 czerwca USS New York cumował przy Nabrzeżu Francuskim w gdyńskim porcie handlowym. Wizyta ta, trwająca kilkanaście godzin, miała na celu uzupełnienie paliwa i zaopatrzenia.

Okręty typu San Antonio

Była to trzecia wizyta okrętów typu San Antonio, do którego należy USS New York, w polskim porcie. Spośród 12 wybudowanych jednostek tego typu, przy polskich nabrzeżach cumowały już USS San Antonio oraz USS Arlington. USS New York wyróżnia się, ponieważ do jego budowy użyto 6,8 ton stali pochodzącej z gruzów World Trade Center, co dodaje mu wyjątkowego, symbolicznego znaczenia. Nazwa okrętu upamiętnia wydarzenia z 11 września 2001 roku, kiedy doszło do ataku na World Trade Center w Nowym Jorku.

Krótka historia USS New York

Stępkę pod USS New York położono 10 września 2004 roku, wodowanie odbyło się 20 grudnia 2007 roku, a do służby w US Navy okręt wszedł 7 listopada 2009 roku. Jego motto brzmi: „Strength Forged Through Sacrifice – Never Forget”. Okręt ma wyporność pełną wynoszącą 24 900 ton, długość całkowitą 208,5 metra i maksymalną szerokość 31,9 metra. Załoga składa się z 28 oficerów oraz 332 marynarzy i podoficerów. Na pokładzie mogą być zaokrętowane siły desantowe liczące 699 żołnierzy, w tym 66 oficerów i 633 szeregowców, a maksymalnie do 800 osób. USS New York jest przystosowany do przewozu i obsługi amfibii EFV, okrętów desantowych LC, poduszkowców LCAC oraz samolotów pionowego startu i lądowania typu MV-22 Osprey.

Wyposażenie USS New York

Na pokładzie lotniczym USS New York może bazować do 4 śmigłowców CH-46 Sea Knight, 4 AH-1 SeaCobra, 4 UH-1 Iroquois, 2 CH-53E Super Stallion lub 2 samoloty MV-22B Osprey. Okręt przenosi również 2 LCAC lub 1 LCU oraz do 14 AAV. LPD 21 wykorzystuje cztery silniki wysokoprężne MAN Colt-Pielstick PC2.5 STC z sekwencyjnym turbodoładowaniem, osiągając prędkość ponad 22 węzłów. Wyposażony jest w pokład startowy i rampę, które umożliwiają załadunek oraz desant żołnierzy i ciężkiego sprzętu wojskowego. Uzbrojony jest w 2 działka Bushmaster II 30 mm do obrony przed zagrożeniami z powierzchni oraz w 2 wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych RIM-116 RAM.

Autor: Marcin Szywała

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM