Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowo powstałe stowarzyszenie Rada Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej wychodzi naprzeciw oczekiwaniom w nowej rzeczywistości, zarówno w aspekcie potrzeb dotyczących modernizacji Marynarki Wojennej RP oraz rozwoju polskiego przemysłu stoczniowego. Dąży również do wprowadzenia nowoczesnych regulacji w celu odbudowy morskiej floty handlowej pod narodową banderą oraz zachęcenia armatorów do rejestracji statków w polskim rejestrze okrętowym.
W artykule
Idea powstania Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej kształtowała się już od dłuższego czasu w środowisku osób, którym leży na sercu rozwój Polski Morskiej a proces tworzenia struktur organizacyjnych rozpoczął się 1 marca 2023 roku. Ostatecznie w dniu 8 lutego br. stowarzyszenie zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Głównym impulsem nadania ostatecznego kształtu dla Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej, była Strategiczna Koncepcja Bezpieczeństwa Morskiego, podpisana przez Prezydenta RP w lutym 2017 roku. Strategia nie tylko nakreśla ramy działania Polskiej Marynarki Wojennej, ale mocno akcentuje również fundamentalne znaczenie posiadania Polskiej Floty Handlowej pod Narodową Banderą oraz rozwiniętej gospodarki morskiej dla bezpieczeństwa i rozwoju całego kraju łącznie z pozycją Polski Morskiej na arenie międzynarodowej.
O różnorodnych aspektach tych uwarunkowań niejednokrotnie mówił Przewodniczący Rady Budowy Okrętów, śp. Pan Komandor Maciej Janiak. Rada Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej jest swojego rodzaju kontynuacją Jego przekonań i dążeń, aby Polska Morska miała należytą rangę w społeczeństwie i wśród decydentów politycznych wewnątrz kraju a także na arenie międzynarodowej. Na co zresztą zasługuje, ale też i oczekuje od wielu lat, począwszy od przemian rozpoczętych w 1989 roku.
W nowej rzeczywistości, fundamentalnym priorytetem dla Stowarzyszenia jest prowadzenie wszelkich działań na rzecz szeroko pojętego bezpieczeństwa Narodowego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb Pomorza i całej Polski północnej. Stąd skupia ono swoją działalność na rzecz odbudowy potencjału obronnego i przywrócenia Dowództwa Marynarki Wojennej, jako struktury „spinającej” zarówno Siły Morskie, Bojowe Lotnictwo Morskie oraz Jednostki Obrony Wybrzeża (brak dywizjonów Obrony Powietrznej w oparciu o systemy „Wisła” i „Narew”) oraz Morskie Zespoły Ekspedycyjne, konieczne do zabezpieczenia interesów Polski i współdziałania w ramach morskich struktur NATO po za Bałtykiem.
Mając na uwadze wojnę na Ukrainie oraz dynamiczny rozwój nowych rozwiązań militarnych, a co za tym idzie ogromne zagrożenie dla ponad milionowej Aglomeracji Trójmiasta i licznej infrastruktury Pomorza, zaczynając od Naftoportu Gdańsk i Gazoportu Świnoujście, portów, stoczni, licznych zakładów przemysłowych, po planowane inwestycje w zakresie budowy polskich farm wiatrowych na Bałtyku i elektrowni atomowej w Choczewie kończąc. Rada Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej kładzie również duży nacisk na wykorzystanie nowych technologii w strukturach obronnych regionu Pomorza.
Z racji ogromnych braków w systemie obronnym Polski północnej, do czasu osiągniecia wymaganego potencjału i gotowości bojowej Sił Zbrojnych RP, który to proces powinien zakończyć się w latach 2035-2040, Rada Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej ma również zamiar prowadzić wszelkie działania, na rzecz utworzenia baz wojskowych NATO w regionie. Chodzi o bazę morską NATO w Gdyni i Ustce oraz bazy lotnicze – Lotnisko Babie Doły i Siemirowice oraz działania na rzecz wsparcia i współpracy z Amerykańską Bazą Obrony Powietrznej w Redzikowie, która jest wyposażona m.in. w System AEGIS, z którego, w ramach Programu Miecznik – Polska zrezygnowała…
Drugim kierunkiem działań jest odbudowa morskiej floty handlowej pod narodową banderą. RR PMWiH będzie podejmowała wszelkie starania na rzecz wprowadzenia nowoczesnych zmian legislacyjnych, które będą zachęcały polskich armatorów do rejestracji statków pod narodową banderą. W tym aspekcie działalność stowarzyszenia ukierunkowana jest m.in. na kontakt z przedstawicielami Parlamentu RP. W ostatnim czasie pod auspicjami Uniwersytetu Morskiego w Gdyni została zorganizowana konferencja pod hasłem: „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!”. Rada Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej była inicjatorem tej konferencji oraz jej współorganizatorem.
Należy również podkreślić fakt, iż pilna potrzeba restytucji polskiej bandery wynika nie tylko z faktu, że z powodu braku morskiej floty handlowej, Skarb Państwa traci rocznie około 8-9 mld złotych. Równie istotną i ważną sprawą jest zagrożenie bezpieczeństwa łańcucha dostaw strategicznych surowców energetycznych. Od czasu wojny w Ukrainie, takie surowce energetyczne jak węgiel, ropa i gaz LNG dostarczane są do Polski drogą morską i głównie statkami obcych armatorów i obcych bander.
W umowach czarterowych na przewóz ładunków drogą morską, obwiązują tzw. klauzule wojenne. Klauzule te pozwalają armatorom na odstąpienie od wykonania umowy w sytuacji, gdy port docelowy znajduje się w strefie zagrożenia wojną. W efekcie, ze względu na to, że są to statki obce to w sytuacji zagrożenia wojennego, państwo polskie nie posiada nad nimi skutecznej i efektywnej kontroli administracyjnej i formalno-prawnej. W rezultacie łańcuch dostaw strategicznych nośników źródeł energii nie jest bezpieczny.
Główna siedzibą Stowarzyszenia mieści się w Gdyni, zaś siedzibą filii jest Hotel Bayonn w Sopocie, który kultywuje przedwojenne tradycje patriotyczne, sprawując m.in. również patronat nad Stowarzyszeniem Piłsudczyków.
Rada ma na celu prowadzenie wszelkiej działalności na rzecz wsparcia Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej oraz polskiego przemysłu stoczniowego, jako niezbędnego fundamentu polskiej racji stanu a w szczególności:
Działalność stowarzyszenia jest ukierunkowane na:
Serdecznie zapraszamy do współpracy i każdej innej formy wspólnej działalności w imię Polskiej Racji Stanu.
Sylwester Pietrzak Sekretarz RR PMWiH
? +48 606 443 547
Źródło: Rada Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM