Orizzonte Sistemi Navali z zamówieniem na czwarty OPV

Orizzonte Sistemi Navali (OSN), spółka joint venture Fincantieri i Leonardo (odpowiednio 51% i 49% udziałów), otrzymała zamówienie na budowę czwartego OPV dla włoskiej marynarki wojennej (MM) w ramach programu Offshore Patrol Vessel. Wartość tej transakcji, obejmującej również wsparcie logistyczne, wynosi około 236 milionów euro.
Orizzonte Sistemi Navali przygotowuje się do zawarcia umów podwykonawczych, przekazując odpowiednie zadania Fincantieri i Leonardo, o wartości odpowiednio około 163 mln euro i 70 mln euro. Umowa z Fincantieri jest kluczowa z punktu widzenia współpracy z podmiotem powiązanym. Transakcja z Leonardo, mimo iż mniejsza w wartości, pozostaje zgodna z obowiązującymi przepisami i procedurami dotyczącymi transakcji z podmiotami zależnymi. Obie transakcje spełniają wymogi przepisów prawa, co umożliwia korzystanie z wyłączeń proceduralnych.
Program OPV odgrywa strategiczną rolę w modernizacji i rozbudowie floty włoskiej marynarki wojennej, dostosowując ją do wymogów współczesnych operacji morskich. Jego celem jest wzmocnienie zdolności do prowadzenia misji patrolowych, nadzoru morskiego, ochrony szlaków komunikacyjnych oraz przeciwdziałania zagrożeniom, takim jak zanieczyszczenie morza.
Nowe jednostki, mierzące około 95 metrów i wypierające 2300 ton, będą mogły pomieścić na pokładzie 97 członków załogi. Okręty te wyróżniać się będą zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, automatyzacją oraz wyjątkową manewrowością, co pozwoli im na skuteczne działanie w różnorodnych warunkach taktycznych i pogodowych.
Jednym z najważniejszych innowacyjnych elementów nowego OPV jest zaawansowana stacja robocza (kokpit). Została ona opracowana dla wielozadaniowych morskich jednostek patrolowych dla Marina Militare (PPA) która jest oparta na przełomowych wymaganiach technologicznych. Zintegrowana stacja robocza, stworzona wspólnie przez Leonardo i Fincantieri NexTech, umożliwia prowadzenie operacji zarówno na morzu, jak i w powietrzu przy minimalnej liczbie operatorów – pilota i drugiego pilota, którzy przejmą rolę oficera wachtowego mostka oraz kapitana. Z tej zaawansowanej stacji możliwe jest zarządzanie kluczowymi systemami okrętu, w tym maszynami, sterami i wybranymi funkcjami systemu uzbrojenia.
Rozwój nowych jednostek patrolowych OPV jest strategicznym krokiem dla Włoskiej Marynarki Wojennej w kierunku modernizacji. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii i wysokim standardom budowy, okręty te będą mogły sprostać różnorodnym wymaganiom operacyjnym, od ochrony wyłącznej strefy ekonomicznej po działania związane z ochroną środowiska morskiego. Wybór Orizzonte Sistemi Navali potwierdza ich pozycję jako lidera innowacji w technologii morskiej, budząc jednocześnie oczekiwania na przyszłe, zaawansowane rozwiązania.
Źródło: Fincantieri

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











