Postęp prac w usuwaniu wraku tankowca Terra Nova

Filipińska Straż Przybrzeżna robi postępy w trudnym zadaniu usunięcia wraku tankowca Terra Nova, który zatonął w 25 lipca tego roku podczas bardzo złych warunków pogodowych, jakie przyniósł tajfun Gaemi. Wrak spoczywa na dnie Zatoki Manilskiej, stanowiąc poważne zagrożenie ekologiczne dla regionu Bataan.

Ograniczanie wycieku ropy z tankowca Terra Nova: 11 000 litrów usunięte, minimalne nowe wycieki

Tankowiec przewoził około 1,4 miliona litrów oleju opałowego, a część tego ładunku wyciekła do wód zatoki, wzbudzając obawy lokalnych społeczności i władz. Mimo trudnych warunków, ekipy ratunkowe z firmy Harbor Star, we współpracy z Filipińską Strażą Przybrzeżną, nie ustają w wysiłkach, aby ograniczyć szkody. Do 19 sierpnia udało się im usunąć około 11 000 litrów oleju opałowego z wraku, wykorzystując do tego technikę hot-tapping, która pozwala na bezpieczne odprowadzanie paliwa z uszkodzonych zbiorników. W poniedziałek przyspieszono proces usuwania ropy, dzięki zastosowaniu dodatkowych pomp udało się usunąć 2 500 litrów.

Co ważne, kontynuowane jest monitorowanie i pobieranie próbek z okolic wraku. Wyniki wskazują na niewielką ilość nowych wycieków, a widoczne ślady ropy są minimalne, co pozwala na optymistyczne prognozy co do dalszych działań. Linie brzegowe, które wcześniej były zanieczyszczone, zostały już w dużej mierze oczyszczone, a Biuro Rybołówstwa i Zasobów Wodnych Filipin (BFAR) zapewnia, że owoce morza pochodzące z tych wód są zdatne do spożycia.

Właściciele tankowca Terra Nova zobowiązują się do wypłaty odszkodowań, trwają działania ratunkowe

Równocześnie właściciele tankowca Terra Nova zobowiązali się do wypłaty odszkodowań dla tych, którzy ucierpieli wskutek wycieku ropy. Podsekretarz filipińskiego Departamentu Sprawiedliwości, Raul Vasquez, poinformował, że właściciel statku oraz jego ubezpieczyciel, w porozumieniu z Międzynarodowym Funduszem Odszkodowań za Zanieczyszczenia Olejowe (IOPC), podjęli natychmiastowe działania w tej sprawie. Rząd prowincji Cavite, gdzie szkody dla rybołówstwa były największe, wystąpił o odszkodowanie w wysokości 10 milionów filipińskich pesos, czyli około 180 000 USD.

Dodatkowo, wsparcie techniczne dla Filipińskiej Straży Przybrzeżnej zapewnił zespół doradców z amerykańskiej Narodowej Administracji Oceanicznej i Atmosferycznej (NOAA) oraz amerykańskiej Straży Przybrzeżnej (US Coast Guard). Używając narzędzi modelowania wycieków opracowanych przez NOAA, pomagali oni w przewidywaniu trajektorii dryfujących plam ropy, co pozwoliło na bardziej skuteczne działania ratunkowe. Po zakończeniu swojej misji, zespół powrócił do Stanów Zjednoczonych.

Warto również dodać, że operacje ratunkowe nie ograniczają się jedynie do wraku tankowca Terra Nova. Trwają również prace nad dwoma innymi wrakami – mniejszymi tankowcami Jason Bradley i Mirola 1, które zatonęły wkrótce po katastrofie Terra Nova. Obecne działania koncentrują się na zabezpieczeniu ich zbiorników, aby zapobiec dalszemu wyciekowi ropy do wód Zatoki Manilskiej.

Prace nad usunięciem skutków tych katastrof morskich są długotrwałe i skomplikowane, ale ich postępy dają nadzieję na skuteczne ograniczenie szkód ekologicznych w regionie.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski