Amerykańska pomoc dla irańskich i indyjskich marynarzy w Zatoce Perskiej

18 lutego Zatoka Perska stała się miejscem dramatycznej walki o życie załogi statku handlowego M/V SHAYESTEH, należącego do Iranu. Pływająca pod katarską banderą jednostka zaczęła gwałtownie nabierać wody i w krótkim czasie zatonęła. Siedmiu marynarzy – pięciu Irańczyków i dwóch Hindusów – znalazło się w bezpośrednim niebezpieczeństwie.
W artykule
Na wysłany sygnał mayday z tonącego statku M/V SHAYESTEH natychmiast odpowiedziały jednostki amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) oraz Straży Przybrzeżnej (US Coast Guard), które przeprowadziły sprawną akcję ratunkową.
W operacji wzięły udział – trałowiec USS Devastator (MCM 6) oraz kuter patrolowy USCGC Clarence Sutphin Jr. (WPC 1147). Okręty te stacjonują w regionie jako część amerykańskiej V Floty, której zadaniem jest ochrona szlaków żeglugowych w Zatoce Perskiej, zwłaszcza w rejonie cieśniny Ormuz – strategicznego punktu transportu ropy naftowej.
USS Devastator, jako niszczyciel min, operuje w regionie w związku z potencjalnym zagrożeniem minowym, które może stanowić ryzyko dla statków handlowych i wojskowych. Z kolei USCGC Clarence Sutphin Jr. bierze udział w misjach zabezpieczania żeglugi, zwalczania przemytu oraz monitorowania aktywności irańskiego Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC), który w przeszłości podejmował działania wymierzone w jednostki pływające w regionie.
Dzięki obecności amerykańskich sił w rejonie udało się przeprowadzić błyskawiczną akcję ratunkową i bezpiecznie ewakuować rozbitków.
Do zdarzenia doszło w rejonie o strategicznym znaczeniu, gdzie amerykańskie siły morskie regularnie prowadzą operacje mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi i monitorowanie ruchu statków. Pomimo napiętych relacji między Iranem i USA, Amerykanie podkreślają, że ich priorytetem jest ratowanie życia na morzu, niezależnie od narodowości rozbitków.
Kolejna misja ratunkowa US Navy w regionie
Nie jest to pierwszy przypadek, gdy okręty amerykańskie udzielają pomocy irańskim marynarzom. W ostatnich latach doszło do kilku podobnych operacji, co pokazuje, że pomimo geopolitycznych napięć, współpraca w zakresie ratownictwa morskiego jest możliwa.
Dowództwo Centralne Stanów Zjednoczonych (CENTCOM) opublikowało nagrania i zdjęcia z akcji ratunkowej, potwierdzając przebieg wydarzeń. Na razie nie wiadomo, czy Iran podejmie próbę wydobycia wraku statku ani jakie konsekwencje dla regionalnej żeglugi może mieć to zdarzenie. Władze Teheranu do tej pory nie odniosły się do incydentu, nie wydano również żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie.
Bezpieczeństwo żeglugi w Zatoce Perskiej
Zatoka Perska to jeden z najbardziej newralgicznych akwenów na świecie, gdzie regularnie dochodzi do incydentów związanych z żeglugą. Amerykańska obecność wojskowa ma na celu zarówno ochronę interesów sojuszników, jak i zabezpieczenie szlaków transportowych, zwłaszcza w rejonie cieśniny Ormuz.
Eksperci podkreślają, że zatonięcie M/V SHAYESTEH może być kolejnym sygnałem wskazującym na pogarszający się stan techniczny jednostek operujących w tym regionie. Wiele z nich to starsze statki, często eksploatowane ponad normę, co zwiększa ryzyko awarii i katastrof.
Na razie brak informacji o ewentualnych działaniach podejmowanych przez irańskie służby morskie w związku z tym incydentem. US Navy i US Coast Guard podkreślają jednak gotowość do reagowania na podobne sytuacje w przyszłości.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











